عاجل
الجمعة 19 أبريل 2024 الموافق 10 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

مرتضي منصور.. "صاحب النجيلة"

تحيا مصر


شيئ محزن للغاية أن يكون رئيس الجمهورية "مرتضي منصور" هو نفسه رئيس المختلط ..اه اقصد المرشح السابق لرئاسة الجمهوريه، عذرا فهذا التعبير قد شغفني وسرقني ، وأنسانى ان "السيسى" هو رئيس الجمهورية.

لكن فى لحظه شرد خيالي وسألت نفسي سؤال ماذا لو كان ذاك الراجل رئيسا لمصر بدلا من نادي الزمالك والمفروض ان يكون هذا الرجل من مصممي"مطبخ الانضباط" في الشارع المصري بشكل عام وان شوارع مصر عليها الإلتحام وان تصب في نهايتها في مصلحة "الام" فالشارع الوطني الرياضي اشمل واهم من الشارع الزمالكاوي.

ومالذي يدعوا الي وجود ادارات فاشله طالما بأيدينا أن نفعل الصواب وخصوصا ان أفعال الفشله أو مغتصبي الاخلاق،علي عينك ياتاجر.

حكاية وهنحكيها، كان هناك رجل اسمه "المرتضي المنصور"يحمل بين طياته احلاما بجميع الالوان الاحمر والابيض والازرق والاخضر، ورفع شعار يـ الزمالك ياخد الدوري والتحكيم يكون في صالحه ياما السيديهات تشتغل،تماما زي لما شوية عيال يلعبوا "بيلي" في الشارع وواحد بلطجي كبير عنهم شويه في السن بيخافوا منه" يقولهم فيها ..لأخفيها، ويبدأو يشاوروا بعض و يختاروا حل من الاتنين يـ يبطلوا يلعبوا هرباً من بطشه ياما رغبته تتنفذ.

"واحنا هنا بنسأل" الابيضاني المنصور ياتري هو فيها ولا هايخفيها "..الألوان دي وغيرها كلها من المفترض ان تكون عادله ومنضبطه ومتوازنه.

أسرح بخيالك وتوقع المستشار مرتضي منصور رئيسا "لبدر البدر مصر" وأطرح تساؤلات على نفسك ، ماذا سيكون وماذا سيفعل هل يبحث عن مصالحه أو مصلحة فصيل بعينه.

"سيبك من كل اللي فات وتعالي شوف رئيس الزمالك عمل ايه في اخر تصريحاته..الراجل المحترم..قرر في القرار الاخير بنفسه وذات نفسه أن يتوقف النشاط الرياضي وذلك حتي تنضبط هيئة التحكيم المصريه وان تلتزم كل الانديه بذاك القرار، والا كل واحد من رؤساء الانديه ليه عنده سي دي.

طيب ممكن نسالك سؤال يا فندم ..انت مين ..رئيس الجمهورية ولا رئيس الاتحاد المصري لكرة القدم ولا رئيس جمهورية نفسك..فمن أنت ، وأذا كنت كل دول فلماذا السيسي رئيسا ولماذا "جمال علام رئيسا للمستطيل الاخضر.. مات الكلام!
تابع موقع تحيا مصر علي