عاجل
الخميس 25 أبريل 2024 الموافق 16 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

سبب انسحاب لاعبة مصر لألعاب القوى من أولمبياد طوكيو رسميا

سبب انسحاب لاعبة
سبب انسحاب لاعبة مصر لألعاب القوى من أولمبياد طوكيو رسميا

كشفت بسنت حميدة لاعبة منتخب مصر لألعاب القوى عن المشاركة في دورة الألعاب الأولمبية طوكيو 2020 بعد محاولات متعددة من جانب الجهاز الطبي المتابع لها للإلحاق بالمنافسات، ويعرض تحيا مصر التفاصيل. 

إنسحاب بسنت حميدة لاعبة مصر لألعاب القوى 

وأعلنت بسنت حميدة لاعب مصر في ألعاب القوى الإنسحاب رسميا من منافسات طوكيو عقب إصابتها بمزق في العضلة الخلفية خلال الإستعدادت الخاصة لخوض منافسات الأولمبياد. 

وقالت بسنت عبر حسابها الشخصي على الفيس بوك :“صحيح الأزمة اللي مريت بيها كانت كبيرة وصعبة بس من نعمت ربنا عليا وجود ناس جمبي بتحبني وبتخاف عليا بالشكل اللي شوفتو كمية الناس اللي بعتتلي رسايل محفزة جدا ليا وكتبتلي كومنت ونزلتلي ستوري وكلمتني ودعتلي عمري م كنت اتخيلها أبداً ولا اتصور أن ممكن يكون في ناس كتير كدا حوليا بتحبني من قلبها بجد “

مواعيد مشاركات البعثة المصرية بمختلف الألعاب فجر السبت

وأستكملت : “أنا اسفه جدا أعذروني إني مقدرتش ارد علي كلامكم و رسايلكم العظيمة ليا بس انا الفترة اللي فاتت كنت غير مُتزنة نفسياً ويمكن دي من أصعب الفترات اللي ممكن تمر عليا ف حياتي بس الحمد لله على كل شئ”. 

وتابعت لاعبة منتخب مصر : “ أؤمن تمامآ انها البدايه في مشواري الرياضي وليست النهايه بالرغم من صعوبه الموقف وعدم قدرتي الأن علي تخطيه ولكن ربنا كريم جداً ...التأهل الاوليمبي ل طوكيو كان نعمة عظيمة و أيضاً الأصابة المفاجأه وعدم القدرة على المشاركة ف اخر وقت نعمة كبيرة من الله حتي وإن كُنت لا أراها الان ف رب الخير لا يأتي الا بالخير الحمد لله دائما وابداً”.

بسنت حميدة لاعبة المنتخب تنسحب من طوكيو 

وواصلت بسنت: “سعيدة وفخورة ب كل خطوة ف رحلة التأهيل الاوليمبي حتي وإن لم تكتمل في مرحلتها الاخيرة ولكن السعادة متعتها ف الرحلة وليست فقط ف الوصول ،، شكراً مدربي العظيم على مساندتك ودعمك ليا طول الطريق ف الوقت الصعب قبل وقت النجاح”. 

وأضافت: “شكرً للاتحاد المصري لالعاب القوي على المجهود المبذول والدعم الكامل طول الوقت ،، شكرا لاهلي واصحابي وكل الناس اللي حتي معرفهاش اللي وقفت جمبي الفترة اللي فاتت كلها وشجعتني وبعتتلي كلام من أعظم ما يكون بجد كلامكم فرق معايا جدا”. 

وأختتمت: “أنتم أكبر نعمة ف حياتي انا ممتنة ليكم جداً وبحبكم اوي ،، دعواتكم بالتوفيق فيما هو قادم بإذن الله شكراً”. 

تابع موقع تحيا مصر علي