عاجل
الخميس 25 أبريل 2024 الموافق 16 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

حمو بيكا بعدما وصفه المتابعين بـ«الجاهل»: «اتعلمت الإحترام اللي انتو متعلمتهوش»

تحيا مصر

تعرض الفنان ومطرب المهرجات الشعبية حمو بيكا لحملة تنمر شنيعه منذ بداية ظهوره سواءا بسبب لهجته أو عفويته في الحديث، وملابسه الغريبة التي يتناولها البعض بشكل ساخر كل هذا لم يؤثر على طريق بيكا في النجاح، لكنه قرر الخروج عن صمته والإعراب عن غضبه عندما تكرر وصفه بـ «الجاهل» من قبل عدد كبير من متابعيه.

تحيا مصر يرصد رد حمو بيكا على متنمريه

فكتب بيكا عبر حسابه الشخصي بموقع التواصل الإجتماعي “فيسبوك”: “بتقولو عني جاهل ومش متعلم.. مع ان دي حاجة انا عمري ما انكرتها ولا حتي خبيتها علي الناس ومن يوم ما ربنا كرمني واتشهرت وبقي ليا جمهور بس هرجع واقولكم تاني إنه ا حاجة مكنتش بايدي”.

وتابع بيكا: “نت بقي يا متعلم التعليم علمك انك تقعد تعاير الناس بعيوبها؟ التعليم علمك ان تفضل تتنمر علي خلق الله ؟ التعليم علمك انك مباح ليك الشتيمه في حد هو اقل منك في شئ؟ اكيد لا فمتجيش من ورا شاشه وكيبورد تعمل فيها عم الناصح وانت اصلًا موركش حاجة تعملها”.

واستكمل حديثه: “انا متعلمتش ومنولتش الشرف الكبير ده بس اتعلمت حاجات كتير في الدنيا انت متعلمتهاش لسه اتعلمت احترم الكبير والصغير.. اتعلمت اشقي واتعب من صغري اتعلمت اني مغلطش في حد.. اتعلمت حاجات كتير جدًا في حياتي انت عمرك مهتتعلمها طول ما انت باصص للناس..!”

واختتم بيكا كلامه موجها نصيحة للمتنمرين: “فكر في كلامك كويس وكومنتاتك كويس قبل ما تكتبها وقبل ما تقول انك متعلم افتكر انك في "تربيه وتعليم" يعني التربيه قبل التعليم.. صباحكم فل”.

 

إلغاء حفل حمو بيكا بالساحل الشمالي

الجدير بالذكر، أنه ألغت إدارة  الشاطئ المخصص للسيدات حفل مطرب المهرجانات الشعبية الفنان حمو بيكا الذي كان من المقرر أن يقام يوم السبت الموافق 14 من شهر أغسطس الجاري، وذلك بعد إثارة العديد من الجدل حوله بسبب منع الرجال من حضور الحفل.

وأتى قرار إلغاء حفل حمو بيكا بسبب قرار من نقابة المهن الموسيقية بشأن منع بيكا و4 آخرين من مؤدي المهرجانات من إقامة حفلات لحين تصحيح أوضاعهم وإجتيازهم إختبارات عضوية النقابة، وتم اقتصار الحفل على فقرة استعراضية للراقصة البرازيلية لورديانا.

تابع موقع تحيا مصر علي