عاجل
الخميس 25 أبريل 2024 الموافق 16 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

القهر في عيون أصحابه.. رسالة مؤثرة من شقيق مهندس الدقهلية لأخيه ضحية غدر صاحب عمره

تحيا مصر

بعث الدكتور محمد عاطف برسالة مؤثرة إلى شقيقه المهندس أحمد عاطق، ضحية الغدر الذي قتله صاحبه عن طريق القاءه في البحر بسبب شيكات أخذها عليه لضمان حقع.

تحيا مصر 

جاء ذلك عبر صفحته الشخصية فيس بوك، مضيفا:” أصدقاء احمد اخويا (رحمة الله عليه) حبوا يفتكروا ايامه ويتذكروه.. فكلموني ولقيتهم مجهزين العشا ال احمد كان بيحبه و اعتاد علي اكله معاهم دايما وخلوني اكل نفس الاكل واشرب نفس نوع المشروب ال احمد كان بيحبهـ والله انا قلبي واجعني من امبارح... والله انا شوفت قهره في عيون اصدقائك يااحمد لا تقل عن قهرتنا عليك والله اللهم أنزله منازل الشهداء واجعل عيشه في قبره عيش السعداء واجعله في الجنة مرافقاً ـ اللهم ارفع ذكره وضع وزره واغفر ذنبه واسكته الدرجات العلى من الجنة... اللهم انتقم من الظالم وكل من يعاونه ويقف بجواره وارنا فيهم اياتك . اللهم امين

شقيق ضحية الدقهلية يرد على المُدعين لبراءة قاتل أخاه

هذا ورد الدكتور محمد عاطف شقيق المهندس أحمد عاطف الشربيني، الذي تم قتله على يد صاحبه عن طريق القاءه في النيل، بسبب شيكات أخذها على القاتل منأجل أن يضمن حقه، على بعض المرددين لاشاعات حول براءة المتهم وانه لم يرتكب جريمة القتل.

 

جاء ذلك عبر مواقع التواصل الاجتماعي، فيس بوك، مضيفا:” السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .... انا والله ما بحبك اخش مع حد في مهاترات علي الفيس بوك لاني بحترم كل الناس ...... بس نظرا للي انا شايفه من محاوله البعض لانقاذ  سمعته وسمعه عائلته علي حساب  دم احمد اخويا ....  انا هشهد شهاده حق امام كل اهل بلدي  ميت عنتر ..... اقسم بالله العلي العظيم محمد ابو العز (القاتل)  جالنا   تاني يوم الاختفاء وقالي اكثر من رواية غير صحيحه بخصوص اختفاء احمد اخويا”.

 

شقيق ضحية الدقهلية يرد على المُدعين لبراءة قاتل أخاه

وتابع شقيق المجني عليه:” القاتل قالي مره اعطيته 100 الف.... وفي نفس القعده امام كل الناس قال   ال80 الف كلها ورق،  200 فرد عليه( السيد  احمد) وقاله مش انت لسه قايل اعطته 100 الف فارتبك امام الجميع  ....  وتاني يوم قالي انا وعمي طارق  امام مركز طلخا انا اعطتله 80 الف رزم   فئه 100 واخري 50 ورزم  ب200 ( وانا اصلا استغربت موضوع رزم ال50 ده ) .... ده غير المغالطه في المكان ال نزل احمد فيه مره قالي في نهايه الكوبري علي داخله طلخا ومرة تانيه قالي في منتصف الكوبري ( دائما الكاذب بينسي هو قال ايه ولمين) ..... ده غير انه  لحد النهارده لم يقل هو مين الي قابله واعطاله ال80 الف جنيه( علي حسب اخر رقم هو استقر عليه وثبته في كلامه) عشان يعطيهم لاحمد ..... انت كنت مقابل احمد عشان تتصرفله في الفلوس .... قول ياسيدي اتصرفت فيهم من مين ..... شوفت بغششك  دليل هيفيدك اهوه”.

 

عايزين أبنكم يقتل أخويا وتطلعوه براءه عشان سمعتكم 

وتابع الدكتور محمد عاطف:” سؤال اخر ... هل وكلاء النيابه اجبرو ابنكم علي الاعتراف وتمثيل الجريمه !!!!!!!!.... هل الاعتراف ليس سيد الادله كما قال دفاعهم.. ياخي ده الدفاع بتاعكم قال ان احمد اخويا  طوله 170 سم  وبني معظم الدفاع  علي ان احمد قصير القامه !!!!! الحمد لله ان احمد له فديوهات تثبت  انه من طوال القامه.. اقسم بالله احنا كنا متسامحين وفاتحين قلوبنا عشان النسب المتداخل بين  عائلات البلد. وعمرنا ما جبنا سيره حد منكم ... ... بس انتم عاوزين ابنكم يقتل اخويا بمنتهي الخسه والوضاعه وعاوزين تطلعوه براءه كمان عشان خاطر سمعتكم ماينفعش حد منكم يتعدم لانكم افضل عائله في البلد !!!!!!!!... ياسيدي احنا عمرنا ما اتكلمنا في حقكم وبنتكلم دايما ان  القاتل هو خصمنا فقط وان باقي افراد عائلتكم علي دماغنا ......  الحمد لله ان مصر فيها قضاء عادل لا بيبص للاصل ولا للعائلات ولا للنسب ........  والحمد لله اهلنا وناسنا في  ميت عنتر  ما يرضيهم ان حد ينقذ سمعته علي حساب دم احمد اخويا. وده واضح من فرحه اهل البلد الحمد لله برجوع الحق لاهله ... مره تانيه  احنا ملناش خصومه مع اهل القاتل والحمد لله القانون جاب لنا حقنا... الحمد لله احنا  راضيين بقضاء الله”.

تابع موقع تحيا مصر علي