a

يرصد تحيا مصر في ذلك التقرير حفل كايروكي في مدينة 6 أكتوبر الليلة

تحيا مصر,أمير عيد,حفل كايروكي,حفلات كايروكي,حفل كايروكي في أكتوبر

رئيس التحرير
عمرو الديب
الثلاثاء 24 مايو 2022 - 07:56

فن وثقافة

تزامنا مع انطلاقه الليلة.. تعرف على شروط الدخول لحفل كايروكي بـ أكتوبر

11:43 ص - الجمعة 13 مايو 2022

يستعد فريق كايروكي الليلة لإحياء حفل غنائي جديد في 6 أكتوبر في حديقة زد بارك بالشيخ زايد، والذي من المقرر أن يقدموا خلاله مجموعة من أشهر أغنياتهم.

تحيا مصر يرصد شروط الدخول لحفل كايروكي الليلة

وأعلنت الإدراة المنظة لحفل كايروكي نفاذ جميع تذاكر الفئة العادية، وتبقى الفئة المميزة التي جاءت أسعارها بـ 500 جنيه مصري، وكان قد أعلنت شرط واحد فقط في البداية وهي ممنوع دخول الأطفال ما دون 12 عاما.

شروط الدخول لـ حفل كايروكي

ويبدأ حفل كايروكي اليوم الجمعة في تمام الساعة الثامنة وتغلق أبواب الحفل في السابعة مساءا، وجاءت شروط الحفل على النحو الأتي: “الدخول بالكمامة ومراعاة المسافات الآمنة في الدخول والخروج، ممنوع اصطحاب المأكولات والمشروبات بجميع أنواعها، ممنوع اصطحاب الكاميرات بجميع أنواعها، ممنوع اصطحاب المواد المشتعلة الألعاب النارية والشماريخ والولاعات والعطور،”.

أزمة أمير عيد

تعرض أمير عيد مؤسس فريق كايروكي لإتهامات بسرقة لحن أغنية إعلان حياة كريمة، وحرص أمير عيد على الرد فقال: ““كل اللي بيزايدو وبيحكموا بتوع كلام ميعرفوش الحقايق والنوايا ومفيش حد يعرف يجبرني علي شيء ولا يشتريني ولا انا بنهزم وانا مش بتاع سبوبه وبعمل كل ده كل سنه بدون اجر وعن اقتناع وللخير وانا اللي بسعي من غير ما حد يطلب ومكنتش احب اقول كده بس حبيت اطمن اي حد مصدق فيا او متشكك عن حب”.

وتابع أمير عيد في منشور أخر موجها الشكر لدعم الجمهور له في محنته: “احب اشكر الناس اللي عجبهم شغلي وشكرا علي كم الرسائل الجميله وتعليقاتكم وبشكر ايضا اللي معجبهمش وعارف ان تعليقاتكم هي عن حب وغيره واهتمام ايضا، واتمني اكون دايما عند حسن ظنكم رسائلكم تعني لي الكثير وردت فيا الروح واديتني طاقه جديده اشتغل واعملكم احسن حاجه عندي بسبب حبي وولائي ليكم”.

ابنة سيد مكاوي توضح حقيقة سرق لحن اعلان حياة كريمة

هذ ونفت أميرة سيد مكاوي عبر حسابها بموقع فيس بوك الانباء التي تداولت بشأن سرقة أمير عيد لحن حياة كريمة، فكتبت: بخصوص إعلان حياة كريمة أنا مبتفرجش على تليفزيون، وحضرات المتابعين والأصدقاء هم إللي بلغوني إني أشوفه، يعني مكنتش أعرف عنه حاجة من أساسه، : بالنسبة لأمير عيد، هو مش سارق اللحن لأن الحقوق بتاعة المسرحيات تملكها المتحدة، وفيه خلط صغير كده إنه ما دام عدى على اللحن ٥٠ سنة يبقى تراث، هو الحقيقة ٥٠ سنة من وفاة المبدع مش من وقت الإنتاج”.

تابع موقع تحيا مصر علي