عاجل
الأحد 29 يناير 2023 الموافق 07 رجب 1444
رئيس التحرير
عمرو الديب

علي الحجار عن شقيقه أحمد: الدنيا ظلمته واتوفى وهو بيشوف مباراة بلياردو

علي الحجار وشقيقه
علي الحجار وشقيقه _ أرشيفية

تحدث الفنان علي الحجار، عن شقيقه الراحل أحمد الحجار، وذلك خلال لقائه ببرنامج كلمة أخيرة مع الإعلامية لميس الحديدي.

تحيا مصر يرصد تصريحات علي الحجار عن شقيقه أحمد. 

تصريحات علي الحجار عن شقيقه أحمد. 

وقال الحجار: الدنيا ظلمت أحمد الحجار رغم موهبته الكبيرة، ولكن موهبة أنه يقدم نفسه للناس إزاي مكنتش عنده ومكنش مهتم بالدعاية، كان بيعمل الفن عشان بيحبه فقط برضا ومقتنع زي أبويا أن الشوية اللي بيسمعوه هما دول المثقفين.

وتابع: شقيقي أحمد كان مؤدب وطيب وأنا كنت شقي، وهو اتجوز في الثلاثينات من عمره  3 مرات ولكن فيه زيجة واحدة كانت حقيقية واستمرت سنين، وهو كان مؤدب لدرجة بيتكلم مع زميلاته وهو باصص في الأرض وأول واحدة يلسمها كانت مراته.

وأضاف: أحمد تأثر في فترة دراسته بالجامعة ببعض  التيارات الإسلامية اللي أقنعته وشوشت أفكاره بأن الغناء والموسيقى حرام، ولكن والدي قال له هو أنت شوفتني بفوت فرض أو بغضب ربنا؟ أحنا بنسعد الناس، وبالفعل اقنعه يبتعد عن الأفكار دي.

واختتم حديثه قائلًا: أحمد توفى وهو بيشوف مباراة بلياردو وأنا فقدت حاجات كتير بعد رحيل أحمد، منهم الحنية والحكمة والطيبة والرضا اللي طول الوقت كان بيصدرهم ليا في عز  أزماتي النفسية اللي عمري ما تكلمت عنها وهو كان الشخص الوحيد اللي بتكلم معاه.

يستعد الفنان علي الحجار لإحياء حفلًا غنائيًا في دار الأوبرا المصرية، وذلك يوم 13 من شهر فبراير القادم بمناسبة عيد الحب.

شروط حفل علي الحجار

و أعلنت دار الأوبرا عن شروط الحفل وهي كالآتي:  دار الأوبرا المصرية غير مسؤولة عن التذاكر التى يتم شرائها عن طريق اي مصادر اخرى غير ذلك، تفتح الأبواب في تمام السابعة، عند دخول المسرح الكبير برجاء الالتزام بالزي الرسمي اللائق بدار الاوبرا المصريه ويلزم ارتداء ( البدلة كامله جاكيت + كرافتة )، غير مسموح بالدخول بدون ارتداء كمامات .

وتابعت: الالتزام بدخول البوابه المخصصة للتعقيم، الإلتزام بإجراءات قياس الحرارة بواسطة المختص، ضرورة الحفاظ على التباعد المجتمعي ووجود مسافات آمنه بين الجمهور، غير مسموح بالجلوس الا فى المقعد الذى تم حجزه واستلام تذكرته، ممنوع دخول الاطفال الاقل من 7 سنوات وممنوع التصوير.

حفل علي الحجار في عيد الحب

ويأتي حفل علي الحجار في عيد الحب في دار الأوبرا المصرية، ومن المقرر أن يشاركه في الحفل كلا من النجوم أحمد عفت والفنانة إيمان عبد الغني بقيادة المايسترو محمد الموجي، ومن المقرر أن يقدم علي ال حجار باقة متميزة من أعماله الفنية التي تلقى رواجا واسعا بين الجماهير.

واتت أسعار تذاكر حفل علي الحجار في عيد الحب على هذا النحو: الفئة الأولى بـ 410 جنيها، والفئة الثانية بـ 710 جنيها، والفئة الثالثة والأخيرة بـ 1010 جنيهات.

آخر أعمال علي الحجار

يذكر، أن أخر أعمال علي الحجار طرحه لأغنية بطلة حكايتي، التي أتت كلماتها: لإنك بدايتي وحبك هدايتي بشوفك مرايتي وصوتي وغناه يا بطلة حكايتي يا بطلة حكايتي وسر الحياة لأنك بدايتي وحبك هدايتي بشوفك مرايتي وصوتي وغناه يا بطلة حكايتي يا بطلة حكايتي وسر الحياة  سنين سنين عشت قبلك غريب في الأماكن وكان جوا قلبي كذا جرح ساكن سنين عشت قبلك غريب في الأماكن وكان جوا قلبي كذا جرح ساكن   وجودك حياني ورجعني تاني لضحكة زماني لعمري اللي تاه يا بطلة حكايتي يا بطلة حكايتي وسر الحياة  رجعت لحياتي لقيت نفسي بيكي كفاية إني عايش معاكي وليكي رجعت لحياتي لقيت نفسي بيكي كفاية إني عايش معاكي وليكي يا أجمل هدية من الدنيا ليا بقيتي لعنيا طريق واتجاه يا بطلة حكايتي يا بطلة حكايتي وسر الحياة  سنين سنين عشت قبلك غريب في الأماكن وكان جوا قلبي كذا جرح ساكن سنين عشت قبلك غريب في الأماكن وكان جوا قلبي كذا جرح ساكن   وجودك حياني ورجعني تأني لضحكة زماني وعمري اللي تاه  يا بطلة حكايتي وسر الحياة.

تابع موقع تحيا مصر علي