عاجل
السبت 01 يونيو 2024 الموافق 24 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

عمرو أديب منفعلا: أنا مش هسكت ومش هنسيبها ماشية على حل شعرها

عمرو أديب
عمرو أديب

انفعل الإعلامي عمرو أديب، بسبب تكرار حالات التجاوزات من السائقين بشركات النقل الذكي في مصر، قائلا: "فوجئنا أن في ناس كتير تعرضت لخطر بسبب شركات النقل الذكي، ليه حضراتكم كنتم ساكتين".

أديب: ناس كتير تعرضت لخطر بسبب شركات النقل الذكي

وقال الإعلامي عمرو أديب، خلال برنامج "الحكاية" المذاع عبر فضائية "إم بي سي مصر"، مساء الجمعة، وينقله موقع تحيا مصر، :" إحنا بندفع فلوس عشان ناخد أمن وأمان وراحة لو مفيش يبقا متشكرين"، معتبرا أن هذه الشركات تتعامل بحالة من التجاهل ولم يتخذوا أي إجراءات".

وتابع:" في بريطانيا بيشدوهم شدة يعرفوا أن الله حق"، متسائلا: "ما الجهة المسئولة عن تطبيقات النقل الذكي.

و أردف:"مين قالكم عايزين نقفلها هو يا نقفلها يا نسيبها على حل شعرها.. هو مفيش وسط ونعمل وقفة مع هذه التطبيقات، إحنا بنركب عربيات الشركات دي وبندفع فلوس".

أديب: إحنا بندفع فلوس عشان ناخد أمن وأمان

وشدد أديب، بأن الحل هو وضع ضوابط لهذه الشركات، معلقا: "سألنا القومي لتنظيم الاتصالات هى شركات النقل تبعكم قالوا لا"،  مستكملا:" كل سواقين أوبر وكريم وديدي المحترمين على راسي، وأنا مش هسكت، هما ياخدوا حقهم وإحنا ناخد حقنا".

وفي وقت سابق، قالت سالي شقيقة سيدة التجمع التي حاول سائق أوبر اغتصابها أن شقيقتها تعاني بشكل كبير بسبب ما يثار عنها من قبل بعض مستخدمي مواقع التواصل الإجتماعي .

فتاة أوبر : مقدرش يعمل ده معايا

وأضافت سالي شقيقة سيدة التجمع التي حاول سائق أوبر خلال تصريح خاص لموقع تحيا مصر أن شقيقتها لا تستطيع التحدث بسبب مرورها بإنهيا عصبي إلا أنها نقلت لها رسالة تود أن تصل لكل من عرف قصتها .

وتابعت سالي شقيقة سيدة التجمع التي حاول سائق أوبر أنشقيقتها قالت لها “عايزة الناس الي بتقول اني تم أغتصابي يراعوا ربنا فيا لأني دافعت عن شرفي وعرضي ومسكت قطر في إيدي وسواق أوبر مقدرش يعمل ده معايا وبعد كل المرمرطة الي حصلت ليا دي لسة في ناس بتقول انه عمل كدة ، أنا كنت بمليون راجل عشان ادافع عن نفسي واتمنى انكم تكوني في ضهري بعد الي مريت به مش تقولوا عني كلام محصلش ”.

 

تابع موقع تحيا مصر علي