عاجل
الأحد 02 يونيو 2024 الموافق 25 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

غدًا.. علي الحجار ومحمد الحلو يحييان حفل بدار الأوبرا

على الحجار ومحمد
على الحجار ومحمد الحلو

تقيم دار الأوبرا المصرية حفلًا لأعمال الموسيقار الراحل عمار الشريعى برئاسة الدكتورة لمياء زايد وقيادة المايسترو تامر غنيم،  وذلك غدًا الإثنين الموافق 20 مايو في تمام الساعة الثامنة والنصف بالمسرح الكبير.

حفل محمد الحلو وعلي الحجار

ومن المقرر أن يتألق في الحفل، كل من محمد الحلو وعلى الحجار برفقة نجوم الأوبرا أميرة أحمد، نهى حافظ، محمد حسن، حنان عصام، أنغام مصطفى، رحاب عمر وعازفة الماريمبا نسمة عبد العزيز مع كورال الأطفال.

محمد الحلو 

محمد الحلو يتألق بأغنية الخير والبركة

وتألق محمد الحلو بأغنية الخير والبركة مع هلا رشدي، من كلمات الشاعر أيمن بهجت قمر، وألحان محمد يحيى، وتوزيع وسام عبدالمنعم، و أغنية الخير والبركة للفنان محمد الحلو وهلا رشدي تعكس علاقة الأب بابنته التي تتخللها المشاعر عند زواجها وانتقالها لحياة جديدة.

كلمات أغنية الخير والبركة محمد الحلو 

وتقول كلمات أغنية الخير والبركة للفنان محمد الحلو وهلا رشدي: آخر حاجه كنت اتخيلها البيبى اللى كنت شايلها بايديا الليلة بوصلها لدنيا جديدة والله يعينها والأستاذ ده بقى يهننها.. أنت الخير والبركة الحب الأول أنت السند اللى بحبه ف زعله ف طيبته ولما غضب وعند.. صاحب الفضل بجد عليا واللى اديله عينيا شويه واديله اكتر منها.. هى اللى ف حضنى بقعدها رحله ومرت عمال اعيدها ايه اصعب من حد ياخدها واللى مصبرنى هيسعدها.. أنت الخير والبركة الحب الأول انت السند اللى بحبه ف زعله ف طيبته ولما غضب وعند.. صاحب الفضل بجد عليا واللى اديله عينيا شويه واديله أكتر منها.. آخر حاجه كنت اتخيلها البيبى اللى كنت شايلها بايديا الليلة بوصلها لدنيا جديدة والله يعينها والأستاذ ده بقى يهننها.

هذا وقال الفنان علي الحجار، إن محطة مشروعه 100 سنة غناء مشروع يحلم به منذ عام 2002، وتحدث عن كل تفاصيله في كل لقاء إعلامي يظهر فيه حتى تهتم الدولة، ولكن فوجئ بالمشروع يذهب من بين يده بكل تفاصيله للفنان مدحت صالح.

وتابع علي الحجار، في حوار ببرنامج حديث القاهرة، مع الإعلامي خيري رمضان، على قناة القاهرة والناس، أن الفنان مدحت صالح صديقه ومغني كبير وله قدر كبير كمغني، ولكن لا يعرف سبب انتقال فكرة المشروع إليه، متابعًا: محدش كلمني عن مشروعي، وفوجئت أن المؤتمر اتعمل وببساطة لقيت جمال بخيت بيكلمني وبيقول أن في مؤتمر عملته دار الأوبرا مع مدحت صالح اسمه مدحت والكبار، وهو بيقولي ده الاسم الحركي لمشروع 100 سنة غناء.

وأضاف علي الحجار: كنت متوقع أن مشروع مدحت صالح ودار الأوبرا حاجة تانية وبدأت أسأل لقيت الموضوع حقيقي، ومدحت صالح عارف إني بعمل المشروع ده من 2002 وكل كلمة بيقولها في مشروعه متطابقة مع مشروعي ومشروعي مش إني أغني لمطرب آخر ولكن إحياء.

تابع موقع تحيا مصر علي