عاجل
السبت 01 يونيو 2024 الموافق 24 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

شمس الكويتية: شعب مصر مضياف وبيرحب بأي فنان عربي وأراء الناس مش بتشكلي أزمة

شمس الكويتية
شمس الكويتية

تحدثت الفنانة شمس الكويتية عن حبها لـ الشعب المصري وحبها للأغاني المصرية التي تربت عليها منذ الصغر، مشيرة إلى أن والدتها كانت ملتزمة بروتين في الصباح والمساء وهي سماع أغاني وردة وأم فيروز صباحًا وأم كلثوم مساءً.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير تصريحات الفنانة شمس الكويتية 

شمس الكويتية تشيد بالشعب المصري

وقالت شمس الكويتية في تصريح خاص لـ موقع تحيا مصر: بحب الأغنية باللهجة المصرية وأنا اول ما بديت أسمع سمعت فيروز وصباح وبالليل أم كلثوم فنشأت على حب اللهجة المصرية في الغناء مش في الكلام.

وتابعت حديثها مشيدة بالشعب المصري: انتم شعب مضياف واي حد غريب بتحسسوه انه في احسن من بلد وده بيشجع اي فنان انه يجي يغني في مصر الشعب المصري اللي مخلينا نحب مصر ونحب نغني مصري وتتقبلي أشياء متتقبليها في اي بلد تاني لأنه شعب طيب.

وعن أكسر المطربين المصريين المرتبطة بصوتهم، فقالت: بهاء سلطان وأحمد سعد وبسمع أمال ماهر ومي فروق.

شمس الكويتية: الجمال وان الست متكبرش دي معاييز ذكورية صنعها الرجال

وعن عمليات التجميل ومصطلح أن المرأة لا سجمعايير صنعها الرجل ومعايير ذكورية، وأنا مش ضد عمليات التجمل انت لو حابة تعملي عمليات تجميل اعملي عشان انتي عايزة مش عشان حد لازم يشوفك حلوة.

وعن الانتقادات التي تتعرض لها، قالت شمس الكويتية: أراء لناس عمرها ما كانت بتشكلي أزمة وأزمة الحياة هي فقدان حد بتحبه مش مين قال عليا اي.

أما عن أغاني الراب والمهرجانات فأكدت: سبب نجاح الراب والمهرجانات الطاقة اللي بتقدمها للجمهور وبتخرجها من الهم والحزن اللي فيه.

شمس الكويتية تطرح أغنية عايزة بحر

ويذكر، أنه طرحت شمس الكويتية أغنية أنا عايزة بحر، بالوقت الحالي لتتناسب مع أجواء الصيف، متمنيةً أن تنال الغنوة على إعجاب جمهورها وجميع متابعيها بمصر والوطن العربي، وتعد الأغنية من ألحان وتوزيع أحمد عز، ومن كلمات الشاعر الغنائي الكبير أيمن بهجت قمر، ومن إنتاج Quanesty، وتوزيع شركة شبكة.

وأتت كلمات أغنية عايزة بحر على هذا النحو: انا عايزة بحر انا عايزة اغمض عيني واانسى ورايا ايه انا عايزة شمس تندهني من نوم لو لاقتني رحت فيه اهرب لنفسي من التعب يوم او يومين ولما ابص للسما انسى حن مين عايزة اسمع ناس بتضحك عايزة اتنفس هوا بلغوا القمر إني قاعدة وحن سهرانين سوا مش عايزة حد معايا عايزة يادوب كتاب وروايا مافيهاش حد خان  او حد ساب انا عايزة انسى كل حاجة اي حاجة حقي ولا ده حق مين انا عايزة بحر عايزة اجري وابقى حرة عايزة اطير مش كلو جد وانسى كل همومي مرا مانشغلش باي حد والسماعات فيها الاغاني  ماتنتهيش ومع الكلام الحلو اتوه واسرح واعيش انا عايزة انسى كل حاجة اي حاجة حقي ولا ده حق مين انا عايزة بحر.

تابع موقع تحيا مصر علي