عاجل
الأحد 05 مايو 2024 الموافق 26 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

إيرادات وقفة عيد الفطر.. شقو يتربع على عرش القائمة

فيلم شقو
فيلم شقو

يتنافس عدد من الأفلام على الساحة الفنية محققين إيرادات عالية يوم وقفة عيد الفطر، وهم فيلم شقو، فيلم فاصل من اللحظات اللذيذة وفيلم عالماشي.

فيلم شقو 

وحقق فيلم شقو الذي يرصد تحيا مصر  تفاصيله أمس الثلاثاء الموافق 9 أبريل، 1,188،399، فيما حقق فيلم فاصل من اللحظات اللذيذة 617،472، وفيلم عالماشي 134، 121 جنية، لتصل الإيرادات إلى 1،939،992.

أفلام عيد الفطر 

شقو من بطولة النجم عمرو يوسف، محمد ممدوح  ودينا الشربيني وأمينة خليل والنجمة الكبيرة يسرا، والفيلم من تأليف وسام صبري و إخراج كريم السبكي وإنتاج أحمد السبكي.

فيلم عالماشي 

بينما فيلم عالماشي من بطولة علي ربيع، آية سماحة، كريم عفيفي، صلاح عبدالله، وهو من تأليف أحمد عبدالوهاب وإخراج محمد الخبيري.

فيلم فاصل من اللحظات اللذيذة 

وآخيرًا فيلم فاصل من اللحظات اللذيذة من بطولة هنا الزاهد وهشام ماجد و الفنان محمد ثروت، بيومي فؤاد، والطفل جان رامز، وهو من تأليف شريف نجيب وإخراج أحمد الجندي.

وتدور أحداث فيلم فاصل من اللحظات اللذيذة في إطار اجتماعي كوميدي، حول هشام ماجد الذى يجسد شخصية مهندس معماري والمتزوج من هنا الزاهد ويعيشان معا حياة تعيسة، إلي أن يحدث حدث مفاجأة يغير حياتهما ويقلبها من تعيسة إلى سعيدة.

من جانبه، قال هشام ماجد بطل فيلم فاصل من اللحظات اللذيذة: وقت لما كنا بنعمل رجال لا تعرف المستحيل كنا بنهزر ومكنتش أتوقع إننا نوصل لكل ده، لأن عمري ما كان حلمي إني أكون ممثل، بس مع الوقت بتكتشف جواك مواهب مكنتش عارف إن هي عندك، وابتدينا في الجامعة نعمل رجال لا تعرف المستحيل وانتشر جدا وكنا بنعمل أفلام قصيرة، ومن فيلم للتاني حبينا الشغلانة وبدأنا نشتغل على نفسنا، وإحنا أول ناس تعمل السينما المستقلة بكاميرا فيديو.


وتابع: اتخرجت من هندسة وابتديت اشتغل مهندس ونسيت التمثيل شوية، لغاية ما جت فرصة في التانية وكنت بعمل الأفلام دي وأنا لسة في الهندسة، لغاية ما اكتشفت إن التمثيل هو الكارير بجد، والموضوع مش مجرد هزار، ده هيبقى أكل عيشي فعلا، فـ سبت هندسة وبدأت أركز في التأليف والتمثيل.

وأضاف: فيلم ورقة شفرة ده بعتبره ابني البكري، وفي العرض الخاص بتاعه، مكنتش مصدق إني شايف نفسي على شاشة كبيرة قدامي وبقول هي الناس دي بجد بتتفرج وبيضحكوا بجد ولا بينافقونا؟ وكان إحساس غريب لما الناس بدأت تسقف، فالفيلم ده كان أغلى فرحة عندنا في كل أفلامنا.

واستطرد: مُقل شوية في التأليف لـ غيري، عشان خلاص بقيت عايز أعمل حاجات لنفسي، فالتأليف لحد تاني بياخد وقت كتير ومجهود ذهني كتير، وبيبقى في تضارب مصالح، يعني ممكن أكون بكتب وألاقي إيفيه عجبني، أقول طب ما أنا اللي عايز أقول ده، فركزت مجهودي في التأليف لنفسي.

تابع موقع تحيا مصر علي