عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

ابرز تصريحات عصام شكري: رفضت أعمال دون المستوي ودخول البلوجرز التمثيل بيعمل لغط

عصام شكري
عصام شكري

تصدر الفنان عصام شكري تريند محركات الأكثر بحثا إلى موقع جول الشهير وذلك بعد تصريحاته الجريئة والمؤثرة خلال حلوله ضيفا على برنامج المنسي والتي تقدمه الإعلامية إنجي هشام على قناة هي، حيث تحدث عصام شكري عن غيابه عن الساحة الفنية وسبب رفضه المشاركة في عدد من الأعمال ورأيه في اقتحام البلوجرز عالم التمثيل.

عصام شكري: العناصر اللي مش موهوبة بتعمل إزعاج ولغط على الممثلين

تحدث عصام شكري عن البوجزر ودخولهم عالم التمثيل مشيرا إلى أنه ليس ضد الموهبة ولكن هو ضد فرض اي شخص على مهنة التمثيل وهو لا يتمتع سوى بالشهرة، موضحا في تصريحات رصدها موقع تحيا مصر: "الناس بقى عندها وعي مين اللي بتشوفه وهل موهوب ولا لأ"، موجها انتقادات عنيفة المخرجين بسبب استعانتهم بالبلوجرز وفرضهم على الساحة رغم عدم رغبة الجمهور بهم.

عصام شكري ف برنامج المنسي

 وأضاف عصام شكري: العناصر اللي مش موهوبة بتعمل إزعاج ولغط على الممثلين اللي موجودين، وأنت كده أذيت ناس تانية، خلي الصورة تبقى واضحة وأنا بشوف شباب على التيك توك موهوبين وبقولهم ده، وأنا مش متعصب أوي ومش لازم اللي يشتغل يبقى خريج معهد السينما.

عصام شكري: علاقاتي بزملائي بالوسط الفني كويسة جدا 

وتطرق عصام شكري بحديثه عن علاقته بأصدقائه في الوسط الفني، حيث قال بإنه يمكن ألا يرى أصدقائه لمدة 10 سنوات ولكن عندما يتقبلوا يتعاملوا معا بشكل جيد وطيب وهو لا يفضل أن تكون العلاقة بينه وبين زملائه من الوسط الفني سطحية أو تقتصر على الشغل فقط، موضحا: "العلاقات الإنسانية عندي في الدرجة الأولى، وأنا على تواصل بفنانيين كتير دلوقتي".

عصام شكري 

 وأكد: أنا كنت من أكثر الناس حظًا أني اشتغلت مع فنانين كبار في الزمن ده، وكانوا بيعلمونا بشكل غير مباشر، واللي موجود دلوقتي لازم يحصل هذا الدمج لأني مش هعمل طول عمري الولد الصغير الرومانسي والشقي، أنا بكبر في السن وهيجيلي أدوار تانية تتناسب مع شكلي وسني.

عصام شكري: نفسي اعمل دور متوحد أو ضرير 

وعن الأدوار التي يتمنى تقديمها، أشار عصام شكري إلى أنه يتمنى عمل دور متوحد أو ضرير أو أي شيء من هذه الأدوار المعقد، موضحا: "بتبقى عايزة مجهود كبير من الممثل".

وعن سبب اختفاءه عن الساحة الفنية، أكد عصام شكري: أنا مش قادر أعرف السبب الحقيقي لاختفائي، ولكن ممكن بسبب أن الورق مش جاهز، وكان في أعمال بتتعرض عليا كانت دون المستوى، وأنا أصغر من أني أقول الأعمال اللي موجودة دلوقتي دون المستوى.

 

تابع موقع تحيا مصر علي