عاجل
الأربعاء 29 مايو 2024 الموافق 21 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

محامي ضحية عصام صاصا: المحيطون بالمتهم عايزين يطلعوا الراجل الي مات غلطان

علي فايز محامي ضحية
علي فايز محامي ضحية عصام صاصا

قال علي فايز محامي المجني عليه في قضية عصام صاصا، أن ثبوت تعاطي مطرب المهرجنات للمخدرات يغير نسق القضية بشكل جذري.

المحيطون بعصام صاصا

وأضاف علي فايز محامي المجني عليه في قضية عصام صاصا خلال تصريح خاص لموقع تحيا مصر أنه متعجب من كون المحيطون بعصام صاصا يحاولوا تغيير الحقيقة وأبراز المجني عليه على أنه المخطئ  قائلا :"تخيل المتهم والي حواليه طالعين يقولوا أن الراجل الي مات هو الي غلطان" .

وأوضح علي فايز محامي المجني عليه في قضية عصام صاصا أن ما يتم تداوله عم حصول أهلية المجني عليه على دية من مطرب المهرجانات عصام صاصا غير صحيح جملة وتفصيلا .

سرعة سير عصام صاصا 

وأكد علي فايز محامي المجني عليه في قضية عصام صاصا أنه على يقين من أن تحريات النيابة سوف تثبت أن عصام صاصا كان يسير بسرعة أعلى من السرعة القانونية للطريق الذي حدثت عليه الحادثة وراح ضحيتها المجني عليه .

ضبط وإحضار عصام صاصا 

وكانت النيابة العامة أمرت في وقت سابق بضبط وإحضار مغني المهرجانات عصام صاصا، وذلك في قضية دهس شخص على الطريق الدائري بمنطقة الطالبية والتسبب في وفاته عقب صدور تقرير الطب الشرعي بثبوت تعاطيه للمخدرات .

وكانت النيابة العامة سبق وقررت  إخلاء سبيل مغني المهرجانات عصام صاصا مقابل كفالة قيمتها 30 ألف جنيه، وجاء ذلك بعد إجراء تحليل المخدرات لعصام صاصا بمصلحة الطب الشرعي وإثبات تناوله المواد المخدرة أثناء قيادته وتسببه في وفاة شخص أثناء عبوره الطريق على الطريق الدائري المنيب بمنطقة الطالبية.

وكان مطرب المهرجانات عصام صاصا،  كتب بوست عبر حسابه الشخصي بموقع فيس بوك، في أعقاب  أزمته  واتهامه بقتل مواطن بسيارته.

وقال  مطرب المهرجانات عصام صاصا: "كل اللي بيحبوني واللي مبيحبونيش واللي شمتانين فيا يركزوا في الكلام ده، طبعا الحمدلله على كل حال وكل اللي يجيبه ربنا خير ، بس ليه الناس شايفاني وحش ؟ ربنا اللي يعلم انا الموضوع ده مأثر فيا قد ايه ويارب ما حد يتحط في ربع الموقف اللي انا فيه ،، ربنا يرحم الراجل اللي انا شايل ذنبه وشكله مبيفارقش عيني من ساعة اللي حصل ويصبر اهله ، بس في حاجات محدش  يعرفها لازم اطلع اوضحها بس انا مش قادر احكي حاجه دلوقتي من التعب اللي انا فيه"

تابع موقع تحيا مصر علي