عاجل
الأربعاء 29 مايو 2024 الموافق 21 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

منى عبد الغني: أتمنى إني أكون قدوة حسنة وبدعي طول الوقت إن ربنا يستخدمني في الخير

منى عبد الغني
منى عبد الغني

تحدثت الإعلامية منى عبد الغني عن خطوة ارتداءها الحجاب، مشيرة إلى أن السبب في هذا القرار هو وفاة شقيقها وتعرضها للعديد من المشكلات والضغوطات في حياتها جعلتها تفكر في لقاء الله.

منى عبد الغني: بعد وفاة أخويا قولت لازم ابقى جاهزة للقاء ربنا ولبست الحجاب 

وقالت منى عبد الغني في تصريحات رصدها موقع تحيا مصر: لما أخويا توفى قولت لازم أكون جاهزة للقاء ربنا في أي لحظة، ولبست الحجاب بعد مجموعة تراكمات قديمة، والواعي اللي عنده عقل لما بتجيله فرصة الالتزام وممسكش فيها ممكن متجيش الفرصة دي تاني، وخدت قراري وعمري ما ندمت وبسأل ربنا أنه يثبتي.

منى عبد الغني

وتابعت منى عبد الغني حديثها، قائلة: أتمنى إني أكون قدوة حسنة، وبدعي طول الوقت إن ربنا يستخدمني في الخير حتى لو بنهزر، لازم تكون كل حاجة تليق بالمشاهد اللي بيتفرج علينا، والتريند ممكن يوصل بالصدق، والمهمة هتحسب في ميزان حسناتك ولا سيئات، مش بالتريند.

منى عبد الغني تبكي على الهواء بسبب غزة

من ناحية أخرى، كانت الفنانة منى عبد الغني من بين النجوم الذين تأثروا بأوضاع غزة حيث خرجت في برنامجها وهي منهارة من البكاء قائلة؛ من حقكم تعيشوا حياتكم بس لازم نراعي مشاعر الناس اللي عايشين في صمت وبيتألموا وبيموتوا كل يوم والتاني.. وخلينا نفرح ونعمل أفراح وأعياد ميلاد بس من غير هيصه ومن غير ما نجرح ونراعي أخواتنا اللي بتموت طول الوقت، لأن إحنا اتعلمنا من زمان لما يبقى في عزاء عند جارنا مينفعش نعمل فرح، ربنا يردلنا فلسطين والمسجد الأقصى ردًا جميلًا وإحنا معاكم بقلوبكم.

منى عبد الغني

وسرعان ما قامت منى عبد الغني بأهداء جميع الهدايا التي حصلت عليها في عيد ميلادها لأهالي غزة.

منى عبد الغني في برنامج الستات ميعرفوش يكدبوا

جدير بالذكر، أنه تقوم الإعلامية والفنانة منى عبد الغني بتقديم برنامج الستات ميعرفوش يكدبوا وذلك خلال الفترة الحالية على شاشة قنوات cbc، وتستضيف خلاله عدد من نجوم الفن وعدد من المشاهير الأخيرين والمختصين في علوم مختلفة، كما تشارك منى عبد الغني أيضا في عدد من الأدوار الفنية ولكن بمشاركات قليلة، حيث تظهر دائما قريبة من البطل في العمل الفني.

تابع موقع تحيا مصر علي