عاجل
الجمعة 29 مارس 2024 الموافق 19 رمضان 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

رد أطباء عزل 15 مايو على فيديوهات استغاثة الشاب المتوفي محمد نادي: ضرب الممرضة بالقلم

تحيا مصر

بعد وفاة الشاب الثلاثيني محمد نادي متأثرا بإصابته بفيروس كورونا، وتداول فيديوهات خاصة به من داخل غُرفة العناية المركزة بعزل 15 مايو، وهو يستغيث بالطاقم الطبي وممُرضي المستشفى لأخذ العلاج ونقله إلى مكان آخر لتلقي علاج أفضل. سادت حالة من الغضب على مواقع السوشيال ميديا، وكيف لشاب داخل غرفة العزل يسيتغيث بحثا عن علاج، وانتشر الفيديو تحت مُسمى "شاب يوثق وفاته من داخل غرفة العزل".

زادت مأساة أسرة محمد نادي بعد وفاة والده أمس الجمعة، نتيجة تعرضه للعدوى من نجله، حتى أنه دخل العناية المركزة، ولم يعرف بخبر وفاة نجله حتى توفى بعدها بحوالى 3 أيام، ما دعى لاسترجاع منشورات الشاب محمد نادي ضحية كورونا.

وهو ما دفع أطباء العزل بـ 15 مايو للرد على الواقعة في أول تعليق لهم وتوضيح ماحدث ليلة وفاة الشاب محمد نادي، وقال الطبيب محمد أسعد ضمن الطاقم الطبي بمستشفى عزل 15 مايو: دفاعا عن زمايلنا بمستشفي ١٥ مايو من دكاتره و تمريض
أولا ربنا يرحم الشاب محمد نادي وهدان و نحسبه شهيدا ان شاء الله، بس فيه نقاط لازم اوضحها ...المريض كان فعلا مش مقتنع بموضوع الكورونا نهائيا حتي بعد تشخيصه".

وتابع "أسعد": المريض كان عنده السكر وده للاسف اضعف مناعته و في ظل رفضه للعلاج ، حالته للاسف اتطورت، وكان بيرمي الأدوية و كان رافض جدا لدرجه نزل من غرفته للاسف و راح كح في وش عديد من الطاقم الطبي و قالوهم نصا.. لو فيه فعلا كورونا كنتو اتعديتو و تم بعدها عمل مسحات للطاقم الطبي و الحمد لله عدت بسلام".

اقرأ أيضا: شركة كولومبية تصنع سرير من الكرتون المقوي.. "بيتحول تابوت ويتحلل بعد الدفن"! (فيديو)

واستكمل طبيب عزل 15 مايو كلامه: تم توفير طبيب نفسي للتواصل مع المريض ومحاولة تهدئته، ورغم كل ده كان دائم الشكوى لدرجه قام برمي الماسك بتاعه علي الأرض عمدا و طلب من الممرضة المسؤولة عنه توطي تجيبهوله والممرضه مشكورة قامت بتوفير ماسك جديد له ولكنه رفض وقام ضربها علي وشها بالقلم واللي سببلها انهيار عصبي لها، ورغم كده دخل الدكاتره لتهدئته و امتصاص غضبه.. كان رافض التعاون بعد وضعه علي جهاز مساعده التنفس ال cpap و كان دائم النزع للجهاز و كان بيشيل اي كانيولا تتركب له.. اللي اتسبب في تاخير علاجه و المضاعفات اللي حصلت... المريض في ذمه الله و ربنا يرحمه بس فعلا ربنا يشهد محدش من الطاقم الطبي في ١٥ مايو قصر معاه بالعكس كل كان بيعمل اقصي جهده و كل الناس كانت حزينه علي اللي حصل".

وقالت الطبيبة أميرة زكريا: "ياريت الناس تفهم والاعلام بذات أن تقصير مش من عندنا هو اللي كان رافض العلاج.. غير ان كان بيمشي ف المستشفي من غير ماسك ومن غير حاجه وكان بيفضل يكح ف وشنا غير ان هو كان بيتعدي علينا وحاجات كتير مش لازم تتقال".

وكان الشاب المتوفي محمد نادي قد نشر تدوينة له على حساباته بمواقع التواصل الاجتماعي ينصح خلالها الأشخاص بعد الاستهتار بالمرض قائلا: كلمتين أول ما قدرت أكتبهم كتبتهم، أنا بقالي أسبوع في العناية المركزة، لأنه عملي مضاعفات كتير في جسمي خصوصا الكلى والرئة، ياما اتقالي خليك في بيتك بلاش خروج وأنا لا حياة لمن تنادي، ذلا مني وراء لُقمة العيش الكاذبة، لكني أحمد الله الواحد الأحد ... أرجوكم بلاش استهتار لأنه مرض مش سهل، وقاتل وبيدمر في كل حتة في جسمك، محدش بيموت من الجوع متغامرش بحياتك المرض منتشر جدا في مصر خاصة في المنوفية أنا للاسف عديت اخواتي .. ابقى في بيتك قاتل لعين وادعولي من قلبكم بنية الشفاء العاجل فضلا وليس أمرا".

شاهد فيديو استغاثة محمد نادي من داخل غرفة العناية المركزة
تابع موقع تحيا مصر علي