عاجل
الخميس 28 مارس 2024 الموافق 18 رمضان 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

حملة لمقاطعة منتجات سانوفي للأدوية بعد مهاجمة مديرة الشركة للأطباء (صور)

تحيا مصر

وجه عددا من الاطباء حملات مقاطعة منتجات شركة سانوفي للأدوية بعد مهاجمة مديرة الشركة للأطباء، ونشرها تدوينة على صفحتها الشخصية تهاجم وتزم تصرف الأطباء بعد تقديم استقالتهم لتغيير الأوضاع السيئة بمستشفيات العزل، والتي استجاب لها الرئيس عبد الفتاح السيسي، ووجه وزارة الصحة والسكان بتوفير كافة المستلزمات الوقائية للأطقم الطبية، لحمايتهم من الإصابة بالفيروس وتخفيف نزيف خسارة الاطقم الطبية، بل وفتح تحقيق لكشف أسباب وفاة الطبيب "يحيى".

مقاطعة سانوفي .. إقالة نيبال .. هاشتاج الأطباء بعد الهجوم عليهم 

ودشن الأطباء عبر صفحاتهم على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك" هاشتاج #مقاطعة_سانوفي و#إقالة_نيبال بعد نشر الأخيرة وهي مديرة شركة الدواء المعروفة، هجوما ضد الاطباء على صفحتها الشخصية، قائلة: يعني ايه زعلانين من الموت؟ هو القسم اللي اقسمنا عليه كانأوله اننا نموت علشان ننقذ المرضى زيينا زي الجيش .. مكنش فيه مكاسب العيادات ودمتم؟! .

وتابعت "نيبال" مدير شركة سانوفي: عمركم سمعتم ان فيه حد من الجيش تذمر من الاستشهاد؟ أو استقال وقالك أنا مش لاعب أصل فيه ناس بتموت؟ كل مهنة ولها رسالتها لو انت مش قدها يبقى أنت لا تصلح لهذه المهنة، وأعتقد أن من اسمى المهن هي مجال الصحة، يعني ايه معترضين!!".

اقرأ أيضا: الصحة تحدد 320 مستشفى للكشف عن كورونا على أبلكيشن صحة مصر يونيو المقبل 

مقاطعة شركة سانوفي

وكتب أحد الأطباء بعد حالة الهجوم التي شنتها مديرة شركة سانوفي، قائمة بأسماء الأدوية التي توزعها الشركة لوقف تداولها والتعامل معها .. قائلا: السيدة مديرة شركة سانوفي للتطعيمات طالعة بتشتم في الأطباء امبارح وعايزة تاخد بونت.. طيب خدى بقي الرد بالطريقة اللى تفهميها وشركتك تفهمها.. كل الأطباء مدعويين لمقاطعة منتجات شركة سانوفي .. ما تكتبوهاش في الروشتات .. لحد ما يمشوا المديرة دى ويخليهم في حالهم.. ودى لستة بالأدوية وبدايلها.. وأنا عن نفسي هبدأ بالبلافيكس .. مفيش بلافيكس تانى لحد ما نشوف .. مليون بديل من شركات تانية .. وزمايلنا بتوع السكر .. بلاش اميريل .. خصوصاً إنه ماشي عليه ملايين من الناس".


تابع موقع تحيا مصر علي