عاجل
الثلاثاء 19 مارس 2024 الموافق 09 رمضان 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

بعد نشرها مقطع من فيلم "المغتصبون".. ليلى علوي عن التحرش: حسيت بانتهاك كل بنت

تحيا مصر

علقت الفنانة ليلى علوي، على واقعة تحرش أحمد بسام زكى، بأكثر من فتاة وطالبت بضرورة أن يقوم الآباء والأمهات بدورهم فى حماية أبنائهم والاهتمام بهم حتى لا يقعوا ضحايا للذئاب البشرية، مُشددة على الفتيات بضرورة الإبلاغ عما يتعرضن له من اعتداءات جنسية.

ونشرت ليلى صورة لها من فيلم "المغتصبون"، عبر حسابها الشخصي على موقع الصور والفيديوهات "انستجرام"، وعلّقت كاتبة: "(مفيش بنت ماتعرضتش للتحرش) جملة بتتردد كتير اليومين دول وسط الحوادث المؤسفة اللي بنعيشها وبنسمع عنها، جملة صادمة ومرعبة ومن المخيف إن الشواهد بتقول إنها حقيقة".

وتابعت ليلى علوي: "عشان كده لازم نقف عندها، وكل بنت وست تفكر وتقرر إنه مش من حق أي حد أيا كان إنه يخترق خصوصيتها ويقتحم مساحة هي ماسمحتش بيها، لا لفظًا ولا فعلًا ولا بأي شكل من الأشكال، لأن السماح بأي تجاوز غلط، وممكن يتطور لما هو أسوأ، لما عملت فيلم المغتصبون سنة ١٩٨٩ المستوحى مع الأسف عن قصة حقيقية هزت المجتمع كله وقتها (قصة فتاة المعادي)، عشت التجربة القاسية دي من خلال الشخصية".

اقرأ أيضا: يسرا تتصدر جوجل بعد انهيارها على الهواء مع لميس الحديدي (فيديو)

وأضافت ليلى علوي: "وحسيت بإحساس كل بنت اتعرضت لانتهاك بشع وكنت ومازلت مساندة لبطلة الفيلم "صفاء كامل" اللي قررت تاخد حقها وتعلن عن اللي اتعرضتله مهما كانت الظروف، ووقتها وصلت عقوبة المغتصبين للإعدام، ومن يومها ولحد النهارده ودلوقتي بالذات وأنا بدعو كل بنت اتعرضت لتحرش من أي نوع إنها تتكلم وترفض وتاخد حقها الكامل بالقانون.. علشان تقدر تكمل حياتها وعلشان تمنع الأذى عن بنات تانية ممكن يتعرضوا للي هي اتعرضتله. وأدعو كل بنت خايفة أو قلقانة أو مش عارفة الطريق الصحيح إنها تتواصل مع المجلس القومي للمرأة على رقم 15115 وهتلاقي كل الدعم سواء نفسي أو قانوني أو استشارة تحتاجها من أي نوع.

تابع موقع تحيا مصر علي