عاجل
الجمعة 29 مارس 2024 الموافق 19 رمضان 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

منع البوركيني يثير غضب الفتيات على منصات مواقع التواصل الإجتماعي

تحيا مصر

حالة من الغضب العارمة التي اجتاحت مواقع التواصل الإجتماعي، خلال الساعات القليلة الماضية بسبب منع العديد من الشواطىء إرتداء السيدات البوركيني "المايوه الشرعي"، بحجة عدم تناسبه مع المنظر العام حسب قولهم.

أكد عدد من رواد موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك"، أن هناك العديد من الأماكن التي تشترط عدم تملك المحجبات، الأمر الذي كان من شأنه إثارة غضب المواطنين.

وكشفت إحدى الفتيات، قائئلة: "قبل ماسعادتك بتتملك الوحدة بيتعمل معاك انترفيو وبيشوفوك شغال فين وثقافتك اية ولو مراتك محجبه او بنتك او اى حد مبيبيعوش ليك الوحدة وده معروف علشان ميحصلش الصدامات دي".

وتابعت: "لما حد بيسأل عن السبب بيكون الرد ليكم اماكن كتير جدا روحو انزلو فيها بالجلاليب لو تحبو وسيبولنا الساحل بس احنا حابين كده ومشتريين المكان وعارفين ان مش هنشوف محجبين وده زى قانون فى الداخل مش معلن بشكل رسمى لكن موجود علشان يخلقو كوميونيتى معين..دي الشروط الي اتعاقدنا ودفعنا ملايين بناء عليها".

اقرأ أيضًا..فتاه تنصح الزوجة الأولى بمشاركة زوجها لحل مشكلة العنوسة "فيديو"

ويتنهي الحديث في غالب الأمر بجملة: "الي عايز يغيرها يروح مجلس الشعب يطلع قانون وساعتها هنقاضي الشركه الي المفروض حاطه الشروط ده وخالفتها وناخد تعويض ونشوف مكان تاني مش ذنبي اني بنبه الامن لمخالفة الشروط ولا ذنب الامن انه بيطبق الشروط".
تابع موقع تحيا مصر علي