عاجل
الجمعة 03 مايو 2024 الموافق 24 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

والد حنين حسام باكيا بعد حكم حبسها: حبستوها ليه بنتي كانت بتتصور مكنتش بتزني

تحيا مصر

انهار والد المتهمة حنين حسام، بعد سماع قرار المحكمة الاقتصادية بالقاهرة، اليوم الاثنين، بمعاقبة نجلته ومودة الأدهم و3 آخرين، بالحبس سنتين وغرامة 300ألف جنيه، لاتهامهم بالتعدى على القيم والمبادىء الأسرية.

وانفعل والد حنين حسام بعد صدور الحكم، مستطرداً: "حبستوها ليه، سنتين عشان صور.. لا قتلت ولا زنت ولا سرقت، ليه حبستوها، بنتى بتموت عايز أقعد معاها 5 دقايق بس حرام عليكم، ارحمونى عايز اقعد مع بنتى بتموت، الدنيا كلها صور اشمعنا بنتى بنتى مزنتش ولا قتلت".

وتواجه المتهمتان 9 اتهامات قامت على إثرها النيابة العامة بإحالتهما بصحبة 3 أخرين للجنايات، وهما: "الاعتداء على قيم ومبادئ الأسرة المصرية والمجتمع، اشتركا مع آخرين في استدراج الفتيات واستغلالهم عبر البث المباشر، ارتكاب جريمة الإتجار بالبشر، تلقيا تحويلات بنكية من إدارة التطبيق مقابل ما حققاه من مشاهدة، نشر فيديوهات تحرض على الفسق لزيادة نسبة المتابعين لها


تجدر الإشارة إلى أنه فى حالة نشر صور ومقاطع فيديو خادشة للحياء، يعاقب القانون بالحبس مدة لا تزيد على سنتين وبغرامة لا تزيد عن 10 آلاف جنيه أو بإحدى هاتين العقوبتين لكل من نشر صورًا بقصد العرض إذا كانت خادشة للحياء العام، حسبما تنص المادة 178 عقوبات.


تابع موقع تحيا مصر علي