عاجل
الجمعة 26 أبريل 2024 الموافق 17 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

السيسي عن حادث قطاري سوهاج: "لدينا خيارات للتعامل مع تطوير السكة الحديد"

السيسي- ارشيفية
السيسي- ارشيفية

علق الرئيس عبد الفتاح السيسى، على حادث تصادم قطارى سوهاج الأليم، قائلًا: "حادثة القطر اللى وجعتنا كلنا.. ولكن هي عاملة زى ما كلنا بنودب بيوتنا.. وساعات بنودب بيت جديد.. واللى بيكون قاعد في شقته وبيودبه غير اللى بيكون بيودب بيت جديد.. والالفين كيلو بتوع القطار السريع محدش هحس بيهم".

تحيا مصر يرصد كلمة الرئيس عبد الفتاح السيسي اليوم الثلاثاء، حول حادث القطار الذي أثار حزن المواطنين خلال الساعات الماضية، فضلًا عن تطوير السكة الحديد.

تطوير السكة الحديد

أكد الرئيس السيسى خلال مؤتمر صحفى عالمي من قناة السويس، أن هناك خطوات تتم على قدم وساق لتطوير شبكة الطرق والمواصلات وكذلك السكة الحديد، قائلًا: "التطوير على الشبكة القديمة بنعملهم في نفس الوقت عاوز الناس تتحرك على السكة الحديد.. مش تقدر تقول للناس استحملوا لحد لما نخلص.. ولما نعمل ده هيحصل تأخير.. لازم نستحمل.. البديل ايه.. انا بوضح ليكم الأنظمة الحديثة قادرة على التأمين في السكة الحديد.. والحتت اللى مش اتطورت العامل البشرى لسه بيدخل وممكن يحصل مشكلة".

اقرأ أيضًا..السيسي يوجه رسالة نارية بشأن سد النهضة

وأضاف: "لدينا خيارات للتعامل مع تطوير السكة الحديد بشكلها الحالى.. أما التوقف النهائي أو التوقف النسبى أو تفضل زى ما هي ونتحمل الخسائر.. مش أقدر اتحمل الخسائر.. ساعة لما المشروع بشكل كامل يخلص أسالني مسألة سياسية وفنية لما المشروع يخلص.. ومشروع النقل يتكلف 100 مليار دولار .. في كام سنة يا جماعة.. نحط ده .. احنا حاجة حلوة أوى بفضل الله".

 

تابع موقع تحيا مصر علي