عاجل
الثلاثاء 07 مايو 2024 الموافق 28 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

الست فتحية "بتسوق جرار زراعي من١٧ سنة عشان تساعد جوزها الكفيف"..فيديو

الست فتحية بتسوق
الست فتحية بتسوق جرار زراعي من ١٧ سنة عشان تساعد جوزها الكفي

تعمل الست فتحية في مجال بيع الأنابيب على جرار منذ 17 عاما"شغالة في الشغلانة دي علشان جوزي بيحبها"، رغم مشقة المهنة، وتتحدى ظروف زوجها، وتقتحم مهنة الرجال لكسب دخل مادي يساعدها هي وزوجها في تربية أولادها "لازم مخلهومش يحتاجوا لحد".

وقدم موقع تحيا مصر بث مباشر من مركز السنبلاوين بمحافظة الدقهلية، مع الست فتحية وزوجها الكفيف لتسرد تفاصيل عملها مع زوجها، وكفاحها اليومي لتوفير دخل مادي يعول أسرتها.

 وتقول الست فتحية، إنها بدأت في بيع الأنابيب منذ عام 2005 لأن زوجها يحب هذه المهنة"لازم أشتغل الشغلانة اللي بيحبها، وساعده في شراء الجرار بعض الأشخاص،" ولاد الحلال ساعدونا نشتري الجرار وعلموني علية".

وتضيف الست فتحية، أنها تخرج هي وزوجها بعد صلاة الفجر مباشرة، وتذهب لمستودع الأنابيب، وتنتهي من تحميل جرارها الساعة 8 صباحا،ومن ثم تبدأ في التوزيع، وتُنهي عملها قرابة صلاة العصر،"بخلص توزيع وأرجع البيت أطبخ لعيالي".

“نفسي بنتي تجيب مجموع حلو”

وتشير الست فتحية إلى "بنتي في ثانوية عامة ومبخلهاش تعمل حاجة"، متمنية أن يوفقها ربها بمجموع يمكنها من الألتحاق بكلية من كليات القمة، مضيفة "أنا وجوزي شغالين علشانهم وشقيانين علشان نربيهم"، ولديها 3 أولاد.

“أنا متولدتش كفيف”

ومن ناحيته أشار زوج الست فتحية، أنه فقد بصره عام1995، عندما كان يعمل في الأردن، وذلك بسبب إصابته بمرض لم يكتشفه الأطباء، وبعدها رجع إلى بلده، وساعده  والدية على تخطي الأمر، حتى تزوج من الست فتحية"وجودها جنبي بيطمني وهي عيني اللي بشوف بيها.

"نفسي جوزي يطلع يعمل عمرة ويزور سيدنا النبي" هكذا اختتمت السيدة فتحيها حديثا في لايف موقع تحيا مصر .    

تابع موقع تحيا مصر علي