عاجل
الجمعة 26 أبريل 2024 الموافق 17 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

شوفتها بترقص وتغني على التيك توك .. زوج بمحكمة الأسرة: مراتي عايزة تبقى تريند

زوجة تخلع زوجها بسبب
زوجة تخلع زوجها بسبب التيك توك

«شوفت مراتي بترقص وبتغني على التيك توك في تليفونات صحابي».. تلك الكلمات يذكرها الزوج مدحت، وهو أمام محكمة الأسرة ليروي لـ تحيا مصر تفاصيل قصته مع زوجته التي قامت بخلعه.

تفاصيل القصة

قال الزوج مدحت البالغ من العمر 35 سنة:"أنا أتجوزت من 3 سنين، وليس لدي أبناء، وزوجتى سيدة على مستوى عالى من الرقي والثقافة وعمرها 30 سنة، ونسكن في المعادي، وحياتنا أنا وهى هادية لا يوجد فيها مشاكل، وأنا أعمل مهندس كمبيوتر".

الموبايل حياة زوجتي

ويتابع الزوج حديثه: "زوجتى أغلبية الوقت فاضيه، لإننا اتفقنا على عدم الإنجاب دلوقتي ولحد ما نبني نفسنا، ونجهز حياتنا لاستقبال طفل، وذلك رأى زوجتي، وبعد فترة من الوقت، وكالعادة زوجتى بتستخدم الموبايل طوال اليوم وأنا بسيبها وأنزل أقعد على القهوة طوال اليوم بعد انتهاء وقت الشغل".

التيك توك هو السبب

ويستكمل: "بقابل مجموعة من الأصدقاء على القهوة والزملاء، ووجدت الزملاء بيستخدموا تطبيق التيك توك، وبيشاهدوا عليها، ولحد ما علقوا على فيديو تيك توك، وانتبهت لكلماتهم، وأنا لا أهتم بتلك التطبيقات المضيعة للوقت، ولكنى من ضحكاتهم وتعليقاتهم، انتبهت لمشاهدة الفيديو فتفاجئت إني شوفت مراتي على التيك توك بتغني وبترقص على أغنية".

ضربت مراتي..رد فعلى أمام تصرفها 

ويصف الزوج حالة الغضب التى تملكته وقتها:"أنا لم أقدر اسيطر على كمية الغضب بداخلى بسبب فعلتها، وتوجهت إليها وفور رؤيتها صفعتها على وجها لأول مرة منذ زواجنا، وهى بكل عصبية زعلت وسابت البيت ومشيت، بعد ما أصريت على عدم استخدامها لذلك التطبيق والتطبيقات المشابه له".

مراتي عاوزة تبقى تريند على التيك توك

ويسترسل الزوج ويقول: "أنا لو مرة في حياتي أحس أنى غلطت علشان ضربتها، بس هى اضطريتنى لفعل ده، وأنا معنديش مشكلة إنها تمسك الموبايل ولكنها تستخدم تطبيقات تحس على الإغراء الشخصي، ومراتى كل هدفها من استخدامها للتطبيق ده هو التسلية وقت فراغها ونفسها تبقى تريند على التيك توك".

دعوى خلع

ويختتم الزوج:"أنا لم أكلمها لأنى لم أخطأ في حقها، ولذلك فهى المخطئة، وفوجئت بعد عدة أشهر بدعوى خلع مرفوعة ضدي، وأنا كنت أظن بإنها كانت تهدأ وتفكر في عدم استخدام التيك توك، ولكنى لم أندم على فعلته بعد أن قامت برفع دعوة ضدي بخلع، وتزوجت بغيرها من مهندسة زميلتى في المكتب، وأنا هنا لإقر بالخلع واتخلص منها".

تابع موقع تحيا مصر علي