عاجل
الأحد 02 أكتوبر 2022 الموافق 06 ربيع الأول 1444
رئيس التحرير
عمرو الديب

أحمد مراد: كنت مصور رئاسي.. وبشوف الإنسان اللي مش بيقرأ غريب

أحمد مراد
أحمد مراد

تحدث الكاتب الروائي أحمد مراد خلال استضافته أمس في برنامج “حديث القاهرة” عن والدته ودورها في زرع حب القراءة فيه، وتأثير ذلك على مشواره الفني.

تحيا مصر يرصد تفاصيل بدايات أحمد مراد

حيث قال مراد: “أمي علمتني أن قيمة البني آدم بتتحدد بعدد الكتب وكم المعلومات اللي عنده.. وماما سيدة منزل بسيطة عايشة في السيدة زينب، وجدي كان بيحب القراءة وعنده مكتبة.. وكان راجل دايما معاه الجرنال ودايما معاه الكتاب وهي ورثت حب القراءة منه”.

وتابع: “فهي طلعت تسليتها الوحيدة في الحياة أنها تقرأ وتحكيلي واحنا قاعدين بنتغدى هي قرأت ايه وتقولي قصص من وأنا صغير جدًا، في البداية كنت بسمع بعد كدا بدأت أجيب كتاب وأروح معرض الكتاب وبعدين بدأت أكبر وأشوف أن الإنسان اللي مش بيقرأ غريب، وحبيت القراءة بشكل هستيري”.

مشوار أحمد مراد من الرسم لكتابة السيناريو

وأكد مراد على أنه تنقل في أكثر من مرحلة حتى وصل إلى كتابة السيناريو، فقال: "أنا ملول أوي وبزهق بسرعة، فلازم أغير، وأنا بحب القراءة من وأنا صغير، والقراءة عودتني أني بتغير كل سنتين، يعني كل سنتين ببقى واحد تاني خالص، فأنا كنت برسم في المدرسة كويس أوي وبعدين زهقت من الرسم وحسيت أني محتاج حاجة أحسن فدخلت في التصوير، وكنت مصور رئاسي لغاية ما جيت وأنا بصور وحسيت أني أكتفيت، وبعدها قررت أكتب ومشيت معايا فتركت التصوير وكملت في الكتابة وبعدين دخلت في السيناريو".

أخر أعمال الكاتب أحمد مراد

ومن الجدير بالذكر أن أخر أعمال مراد فيلم “كيرة والجن” الذي تم عرضه يوم 30 من شهر يونيو الماضي في موسم عيد الأضحى، وحقق أعلى الإيرادات أمام شباك التذاكر متفوقًا على فيلم “بحبك” لتامر حسني، وفيلم “عمهم” لمحمد عادل إمام.

وتدور أحداث الفيلم حول مجموعة من الأفراد يشكلون تنظيم سري لمقاومة الاحتلال الإنجليزي في مصر أيام ثورة 1919، وكان من بطولة كريم عبد العزيز، أحمد عز، هند صبري، سيد رجب، أحمد مالك، هدى المفتي، رزان جمال، وغيرهم، ومن تأليف أحمد مراد، وإخراج مروان حامد.

 

تابع موقع تحيا مصر علي