عاجل
السبت 27 أبريل 2024 الموافق 18 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

ميار الببلاوي تتعرض لوعكة صحية: حاسة بأزمة قلبية وأقسم بالله بموت

الإعلامية ميار الببلاوي
الإعلامية ميار الببلاوي

تعرضت الفنانة والإعلامية المصرية ميار الببلاوي لوعكة صحية مفاجأة، حيث شعرت بأنها أُصيبت بأزمة قلبية.

تحيا مصر يرصد تعرض ميار الببلاوي لأزمة صحية 

وكتبت الببلاوي عبر حسابها الرسمي على موقع التواصل الاجتماعي «فيسبوك»: "يارب استر جايه اقوم من السرير حسيت بازمه قلبى كلى  ساقعه وبترعش اخدت الدوا ارتحت شويه بس مش قادره ارفع راسى ووشى منمل".

وتابعت: "اعمل ايه اكلم دكتورى ولا الموضوع بسيط ممكن ارهاق ورايا مشاوير مهمه النهارده يارب قوينى والى هيعدوا يقولوا بتكتبى ليه انا حاسه اقسم بالله انى بموت  وممعييش حد اكلم مين".

على الصعيد الآخر، قررت الإعلامية والفنانة ميار الببلاوي استثناء التضحية هذا العيد، نظرًا لعدم وجود والدتها، مشيرة إلى أنها انكسرت من بعدها.

ميار الببلاوي تقاطع أضحية العيد

وكتبت الببلاوي عبر حسابها الرسمي بموقع التواصل الاجتماعي «فيسبوك»: "أول عيد أضحى من غير أمي أنا مش هدبح؛ لأنى لا بعرف أقف ولا أوزع ولا أنضف هي اللي كانت بتعمل كل حاجة.. الله يرحمك ياللي كل يوم بحس إني حرفيًا من غيرك لايصة ومكسورة".

ردت الإعلامية والفنانة المصرية ميار الببلاوي على انتقادات نشر حياتها الشخصية عبر مواقع التواصل الاجتماعي

وقالت ميار الببلاوى: “بجد هو أنا أوفر لما بجري عليكم لما يحصلي حاجة لما ببقى زعلانة أو فرحانة أو تعبانة، ما أنا بحبكم قوي من غير ما أشوفكم”

وأضافت ميار الببلاوى :"دعاؤكم بيفرق معايا ده بفضل دعاء أمي ودعائكم، ربنا نجاني وأنا بين الحياة والموت في أمريكا".

واختتمت ميارا الببلاوى : “أنتو بتهونوا عليا وحدتي وبطبطوا على قلبي، حتى لو بينا عالم افتراضي مش هزعل قولوا لي لو أنا أوفر وأنتو بتزهقوا مني لأن المسدج دي خوفتني الصراحة صباحكم رزق وهنا وكلنا على باب الله”.

استغاثت الفنانة المصرية المعتزلة ميار الببلاوي بعد مرض نجلها ووصوله لحالة حرجة، إثر الإصابة بجرثومة في المعدة.

مرض نجل ميار الببلاوي

وأعلنت ميار الببلاوي، على صفحتها بموقع “فيسبوك” عن تعرض ابنها لأزمة صحية، حيث كشفت عن إصابته بجرثومة في المعدة، والتي ربما تحول دون ذهابه إلى امتحان آخر مادة في كلية الاقتصاد والعلوم السياسية.

وقالت وهي منهارة في منشور على “فيسبوك”: “كلمت ست طيبة لقتني ببكي في المسجد بتاع المقابر وقالتلي دموعك غالية وفريها الجايات كتير والله استغربت كلامها وكأنها بتأهلني للي جاي”.

وروت الأزمة الصحية التي تعرض لها نجلها قائلة “النهاردة ابني من الصبح بيموت بين إيدى بيرجّع وبيتلوى من المغص ودكاترة داخلة ومحاليل وحقن وأدوية وبكرة امتحانه الصبح لأنه في بكالوريوس ودي آخر مادة طبعا كده خلاص مفيش أمل إلا بمعجزة من عند ربنا”.

تابع موقع تحيا مصر علي