عاجل
الجمعة 12 أغسطس 2022 الموافق 14 محرم 1444
رئيس التحرير
عمرو الديب

أحمد زعيم: التعاون مع الهضبة كان حلم بالنسبالي.. ونوال الزغبي قلبها جامد

أحمد زعيم
أحمد زعيم

أعرب الملحن أحمد زعيم عن سعادته البالغة بتعاونه الأول مع الهضبة عمرو دياب من خلال أغنية "وزير السعادة" التي تم طرحها منذ عدة أسابيع.

تحيا مصر يرصد تصريحات أحمد زعيم عن أعماله الأخيرة

حيث تحدث زعيم عبر لقاءه في برنامج "ET بالعربي" عن تجربته الأولى مع الهضبة، وقال: "كنت مبسوط بكلامه وردود أفعاله عن الأغنية، وهو عرف صوتي كمان ودي حاجة تفرحني وتبسطني لما يسمع ويقول دا زعيم دا معناه أن أنا موجود".

وعن كيفية ترشيحه لتلحين الأغنية قال: "الموضوع بدأ من عند الشاعر هاني رجب كتب كلمات وزير السعادة وبعتهالي وقالي يا زعيم أنا نفسي اسمعها بصوت الهضبة، وعنوان الغنوة شدني بصراحة، وزير السعادة لقب وإفيه يستحقه الفنان عمرو دياب، ولحنته وبعتناه للفنان عمرو دياب عن طريق الموزع أسامة عبد المنعم، وقال دي غنوة صيفي ولازم تكون موجودة في السيزون دا، فالحمد لله كانت فرحة بالنسبالي أول تعامل وحلم".

كما أوضح أحمد زعيم السر وراء عدم استغراق الأغنية لوقت طويل في التلحين، حيث قال: "أنا لما بحب الكلام بيطلع معايا من أول مرة، وأوقات فيه كلام كدا بلحنه ولكن مش بكون راضي عن اللحن اللي أنا عملته، بحس الكلام أعلى شوية أو أنا مش قادر أجيب جملة جديدة".

ويذكر أن أغنية “وزير السعادة” للهضبة عمرو دياب تم طرحها يوم 11 من شهر يوليو الجاري مع أغنية “بحبك”، وأغنية “ناس حلوة”، وهي من كلمات هاني رجب وألحان أحمد زعيم.

تعاونه مع نوال الزغبي في أغنية "حفلة"

وعن تكرار تعاونه مع المطربة نوال الزغبي قال أحمد زعيم: "نوال الزغبي قلبها جامد وأنا بحب المطرب اللي قلبه جامد، نغير ونجرب ونقدم جديد للناس، ونشوف هما هيتقبلوا ولا لا، وما شاء الله أنا شايف أن الأغاني اللي أنا عملتها مع الفنانة نوال الزغبي احنا بنعلى".

وتابع: "وهي روحها حلوة جدًا ودايمًا بتديني إحساس أني محل ثقة بالنسبالها فدي حاجة تفرحني وتخليني عايز اقدمها كل تراك أحلى من اللي قبله". 

ومن الجدير بالذكر أن أغنية “حفلة” تم طرحها يوم 20 من شهر يونيو الماضي، وحققت أكثر من 6 مليون مشاهدة منذ طرحها وحتى الآن، وهي من كلمات هاني صارو، وألحان أحمد زعيم.

تابع موقع تحيا مصر علي