عاجل
الثلاثاء 16 أغسطس 2022 الموافق 18 محرم 1444
رئيس التحرير
عمرو الديب

"منتهى العبث والإشمئزاز".. غضب طلاب وخريجي الإعلام يجتاح السوشيال ميديا بعد أنباء دخول إيمي تاتو مجال تقديم البرامج

إيمي تاتو
إيمي تاتو

حالة من الجدل أثيرت في الساعات القليلة الماضية، بعدما أعلنت قناة الشمس عن دخول إيمي تاتو، صاحبة أشهر صالونات التجميل في مصر، مجال الإعلام من خلال تقديم برنامج تليفزيوني بعنوان “ضي القمر”.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير غضب طلاب وخريجي الإعلام من تعيين إيمي تاتو في مجال الإعلام

رواد السوشيال ميديا يثورون بعد نبأ تعيين إيمي تاتو في مجال الإعلام

أغضب هذا النبأ عدد كبير من رواد السوشيال ميديا، والذي أتى على رأسهم طلاب وخريجي كليات الإعلام في الجامعات المختلفة، معربين عن حزنهم وفقدهم الأمل وكأن أصابتهم صاعقة لا يستطيعون الإفاقة منها.

منتهى العبث والإشمئزاز

وجاءت تعليقات رواد السوشيال ميديا على دخول إيمي تاتو في مجال الإعلام على هذا النحو: “ده نهار ما طلعتلوش شمس ولا قمر ، المريب أكتر إن مدام إيمي كمان تقدر تقدم على النقابة لاحقا، وأنا دكتورة إعلام أهو مش في النقابة”، “انسى أخلاقيات الإعلام اللي درستها دي وانسى ميثاق الشرف الإعلامي وانسى اللي حصل دا عمتًا!”، “منتهى العبث والقذارة والاشمئزار بس دة اخر القنوات اللى متاح فيها شراء الهواء”، “الله يكون في عون بتوع اعلام بعد ما شافوا ايمي تاتو بقت مذيعة".

لا يتوفر وصف.
هجوم الجمهور على إيمي تاتو

الجمهور يدعم إيمي تاتو بعد تعرضها للهجوم: ليه نجرح في الناس

وخرج بعض من الجمهور ليدافع بكل قوته على إيمي تاتو، اذ كتب أحدهم: “معلش أنا ليا رأي في الموضوع دا عشان البوستات زادت عن حدها .. متسيبوا اللى يطلع يطلع .. وسيبوا اللى يعمل يعمل، ليه نفضل نجرح في بعض ونشتم عليها ونتريق ونقول كلام في عرضها وفي اسلوبها ..الناس اللى عمالة تولول على الفيس بوك على سنين عمرها اللى ضاعت في كلية الاعلام .. مالك بس يا حبيبي معلش ؟، مشروع تخرج ايه وكلية ايه اللى انت بتتكلم عنها ؟، هو انت عشان امتحنت شوية امتحانات في مجال الميديا بقيت اعلامي ؟، ولا انت عشان عملت مشروع تخرج كام دقيقة بقيت عمرو أديب ؟، انا عارف ان كلامي هيزعلك وهيضايقك”.

لا يتوفر وصف.
منشورات الهجوم على إيمي تاتو

جدير بالذكر أن إيمي تاتو تستعد لتقديم فقرة من فقرات برنامج ضي القمر خاصة بالتجميل، وذلك في يوم الأحد من كل أسبوع على قناة الشمس في تمام الساعة السابعة والنصف مساءا.

تابع موقع تحيا مصر علي