عاجل
الجمعة 03 مايو 2024 الموافق 24 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

بالمستندات| الشرنوبي يخسر قضيته ضد سارة الطباخ ويدفع غرامة 800 ألف جنيها

محمد الشرنوبي وسارة
محمد الشرنوبي وسارة الطباخ

خسر الفنان محمد الشرنوبي دعوته القضائية ضد المنتجة سارة الطباخ، صاحبة شركة إيرد برودكشن الإنتاجية، ما ألزم الفنان بدفع غرامة تقدر بحوالي 800 ألف جنيه لخصيمته.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير أخر تطورات قضية سارة الطباخ مع محمد الشرنوبي

تطورات قضية سارة الطباخ مع محمد الشرنوبي

ويعد الحكم بإلزام الشرنوبي دفع 800 ألف جنيها غرامة لـ شركة إيرث برودكشن، الحكم حاسم للنزاع بين الشرنوبي وسارة بعد صراع دام ما يقرب من ثلاث سنوات لصالح، وأكدت المحكمة بانه لايجوز لأي جهة أن تسمح له بالعمل إلا بموافقة سارة الطباخ، وبالتالي حسمت الأخيرة الصراع ولذلك سوف تتحرك ضده في النقابات الفنية لإيقافه عن العمل وتطالبه بتنفيذ الحكم، وإعادة كافة المبالغ المادية التي تقاضاه خلال عمله في الأعوام السابقة بعيدا عن الشركة.

مستند

محمد الشرنوبي يعلن انتهاء ازمته مع سارة الطباخ: بقيت حر

من ناحية أخرى، سبق وأن أعلن الشرنوبي حريته من قضيته مع سارة الطباخ، اذ نشر فيديو عبر حسابها الرسمي بموقع تبادل الصور والفيديوهات انستجرام، قال فيه: "انا بقيت حر ... الحمدلله بعد ٣ سنين من النزاعات  القضائية؛ والإساءة لسمعتى و تعطيل عملي، حكمت المحكمه لصالحي بانهاء عقدي مع شركة ايرث برودكشن للانتاج بحكم  نهائي و مليش اي علاقة ولا اي صلة تربطني بهذه الشركة، وأي محاولات من الشركة بعد كده أنها تطلع بيانات أو تكلم شركات أن مش من حقكم تتعاقدوا مع شرنوبي هي محاولات بائسة وغير قانونية.. استنوني قريب بحضر حاجات لذيذة، خلاص هعرف أغني براحتي بقالي 3 سنين مش عارف أنزل أغاني خالص وشكرا ليكم جدا على وقوفكم جنبي وفي ضهري”، واختتم تعليقه: “‎شكرا للقضاء المصري و كل اللي وقفوا جنبي”.

مستند

سارة الطباخ تنفي والشرنوبي يسخر

وخرجت المنتجة سارة الطباخ لتنفي تصريحات محمد الشرنوبي حول كسبه القضية، ليرد عليها محمد الشرنوبي ساخرا: "الحكم واضح وصريح ومفيش حاجة صريحة أكتر من كدة، ومنقدرش نحور في أي حاجة وكل الحاجات اللي طالعة كلام مكذوب، أخر حكم صدر بانتهاء وقضاء العقد  وأنا قفلت الموضوع ومش كل بيان هيطلع هرد عليها اللي عايز يتكلم يتكلم أنا هعمل اللي أنا عايزة”.

مستند
تابع موقع تحيا مصر علي