عاجل
الجمعة 29 مارس 2024 الموافق 19 رمضان 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

ياسمين عز معلقة على واقعة فتاة دكرنس: “ازاي تعمل محضر في والدها عشان ضربها؟”

فتاة دكرنس
فتاة دكرنس

أعربت الإعلامية ياسمين عز خلال برنامجها “كلام الناس” الذي تقدمه عبر قناة mbc مصر عن انزعاجها من رد فعل فتاة دكرنس التي اشتهرت قصتها على السوشيال ميديا بعدما كشفت عن تعرضها للعنف الأسري من قبل أسرتها.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير تعليق ياسمين عز على واقعة فتاة دكرنس

ياسمين عز تنفعل على فتاة دكرنس لهذا السبب

وقالت ياسمين عز خلال البرنامج، كاشفة عن تفاصيل الواقعة: “الأب كام خايف على بينته، أب بنته إتأخرت برة بيتها وبيرن عليها مش لقيها وفجأة تيجي، كمان إن بنت تشهر بوالدها وإن السوشيال ميديا بعد مريبة وأسرار البيوت بقى على المشاع.. حتى المشاهير بقت تعمل كدة فالناس بقوا يقلدوهم ”.

ياسمين عز: وصلنا لزمن إن بنت تعمل لباباها محضر

“مش طبيعي إن بنت تقفل تليفونها وتغيب يوم كامل متردش على أبوها وتيجي بالليل بدون مبرر وميكنش فيه رد فعل، رد فعل الأب وإن كان غلط إنه يضربك فتضربيه وتشهري بيه على السوشيال ميديا؟ ازاي.. إحنا وصلنا لزمن إن بنت تعمل لبابها محضر؟ مفيش حد مهما حصل يعمل كدة في أبوه ومش ببرر العنف ولكن عادتنا وتقاليدنا لو الأب عاقب إبنه ميوصلش لمحضر”.

منشور استغاثة فتاة دكرنس

وجدير بالذكر، أنه أتى منشور فتاة دكرنس على هذا النحو: "يا جماعة أنا بتعرض لعنف أسري من أهلي أخدت تليفوني منهم بالعافية ودخلت أوضتي وقفلت على نفسي، اللي يقدر يساعدني أرجوكم اسمي ريهام عنواني محافظة الدقهليه مركز دكرنس دموه الشيخ علي شارع مسجد الرحمن".

وبعدها كتبت: "حد يجيلي البيت يلحقني بموت، االحقوني حد يجي يخرجني من هنا أنا بموت".

ياسمين عز ورأيها في القضايا الجدلة

من ناحية أخرى، شاركت الفنانة ياسمين عز رأيها في تريند إلزام المرأة بتدبير المنزل، فقالت:"سيبو الستات في حالهم.. هي الست أما تبقى مش ملزمة تأكل عيالها وتربيهم مين اللي هيعمل ده.. كفاية تسخين في الستات انتو السبب في في إنكم تزودوا نسب الطلاق، بقينا ننسى عادتنا وتقاليدنا بسبب كلامكم.. ربوا عيالكم زي ما أمهاتكم ربوكم.. بلاش تخربوا بيتكم بإيدكم دور الأم معروف".

تابع موقع تحيا مصر علي