عاجل
الأحد 19 مايو 2024 الموافق 11 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

محمد عطية ردا على منتقديه: مطلبتش من حد ياخدني قدوة ولا بفرض رأيي عليكم

محمد عطية
محمد عطية

حرص الفنان محمد عطية على توجيه رسالة صارمة لمنتقدي تصريحاته الأخيرة بشأن المساكنة، والذي أيد بها تأييده الكامل لها كما رشح بتفعيل تلك الفكرة تجنبا لحالات الطلاق.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير رد محمد عطية على منتقديه

محمد عطية يرد على منتقدي تصريحاته الأخيرة

وقال محمد عطية خلال خاصية ستوري بموقع تبادل الصور والفيديوهات انستجرام: “شكرا على كل رسائل الدعم اللي جاتلي .. فرقت جدا معايا .. لازم تعرفوا اني لا طلبت من حد ياخدني قدوة ولا بحاول أفرض فكري على حد ...لأن الناس في مجتمعنا بتبحث عن قدوة تشبه افكارهم ومعتقداتهم تماما ولذلك فهي فكرة مغلوطة عن القدوة”.

وتابع محمد عطية حديثه: "أسهل حاجة اني أتظاهر باللي انتوا عاوزين تشوفوه وتسمعوه ولكن ده هيكون مش حقيقتي .. وأنا أفضل اللي يحبني يحبني زي ما انا من غير ادعاء فضيلة أو نفاق “.

محمد عطية

محمد عطية يتعرض للهجوم بعد تصريحاته عن المساكنة

وكان قد تعرض الفنان محمد عطية لحملة هجوم مريعة بعد تصريحاته عن المساكنة، والتي جاء فيها:  "ممكن أتجوز من غير دين المهمة تكون إنسانة، ده لو أتجوزت أصلا لأن الزواج عرف بشري اخترعوه بسبب الزراعة، ولو أنا بحب إنسانة ليه ندخل المجتمع والقوانين بينا؟" لأنسب نتجوز من غير عقد زي المساكنة لأن المعظم بيتجوز عمياني مع أن الجنس جزء مهم في العلاقة، وأغلب حالات الطلاق بتحصل بسبب عدم توافق الحياة الجنسية، فالأفضل نعيش مساكنة ونشوف ينفع نعيش مع بعض ولا لأ".

وتابع عطية حديثه: “ في جميع الأديان لم تكن هناك عقود للزواج.. العقود عرف مجتمعي.. الأصل في الزواج الإيجاب والقبول والإشهار، ولذلك الرفض اللي حاصل هو جهل بالدين، وتقيد بأعراف قد ينزعج منها خالتي وخالتك وأصحابك على القهوة”.

تصريحات أخرى لـ محمد عطية أثارت جدلا

وسبق وأن أثار محمد عطية الجدل بعد هجومه على منتقدي المشاهد الجريئة في الفن، فقال عبر صفحته الرسمية بموقع التواصل الإجتماعي “فيسبوك”: “أنت بتمثل يبقى لازم تطوع نفسك لكل ما يتطلبه منك الدور من لبس وشكل وأداء يناسب الشخصية اللي أنت بتلعبها مش العكس.. يجيلك دور تقوم مطوعه ليتماشي مع معتقداتك الشخصية، مفيش حاجة اسمها كدا، لو مستحرم التمثيل متمثلش، إنما تقعد تقولنا ادعاءتك الإخلاقية ليه؟، مفيش حاجة اسمها الفن النظيف ده مصطلح مضلل مالوش أي معنى، في حاجة إسمها فن، نقطة، عاجبك بالتحرر الإبداعي فيه أهلاً وسهلاً مش عاجبك أتفضل متشاركش ومتتفرجش”.

 

تابع موقع تحيا مصر علي