عاجل
الإثنين 06 مايو 2024 الموافق 27 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

نور: بقيت معجونة بمصر.. والأمومة مسئولية مينفعش الأم تستقيل منها

نور وإنجي علي
نور وإنجي علي

حلت الفنانة نور اللبنانية اليوم ضيفة في برنامج “أسرار النجوم” الذي تقدمه الإعلامية إنجي علي ويذاع على محطة راديو “نجوم إف إم”، وأثناء الحلقة تحدثت نور عن الكثير من الأمور والتي منها شعورها عند انتقالها من لبنان إلى مصر، بالإضافة إلى شعور الأمومة بالنسبة لها.

تحيا مصر يرصد أبرز تصريحات الفنانة نور اللبنانية في برنامج “أسرار النجوم”

وكشفت نور عن تجربة غربتها بعد الانتقال من لبنان إلى مصر، حيث قالت: “فيه موضوع شاغلني لما البني آدم يخرج بره بلده إزاي إحساس الغربة بيختلف وبتكون البلد اللي عشت فيها بقيت بلدك وبقى منك وفي دمك وروحك وطول الوقت وفيه لأصلك وروحك، وإزاي تتأثري لما يحصل حاجات فيها مثل لبنان”.

وتابعت نور قائلة: "وفكرة أني جاية من بلد لبلد فلا تريدين تعترضي على كل حاجة ولكن فيه حدود إلا ستفقدي شخصيتك”.

تجربة نور اللبنانية في مصر

كما أكدت نور على أنها لم تشعر أبدًا بالغربة في مصر، حيث قالت لبرنامج “أسرار النجوم”: “مش قادرة أقول ممكن أشكر مصر وأهلها إزاي، فأنا مبقتش بحس أني في غربة، واتجوزت هنا، وبحس بانتماء غير طبيعي لمصر ولبنان طبعا، أنا في مصر من 24 سنة، ودمي لبناني، ولكن بقيت معجونة بمصر وأصبحت نور فيها، ففيه فضل من البلد والجمهور عليا، ولما غبت كنت لفترة أعيش في أمريكا وكنت حامل وتعبت وأنا راجعة من السوبر ماركت وافتكرت أهل مصر اللي كانوا بيساعدوني ويقولولي (عنك يا مدام)”.

نور والأمومة

ومن ناحية أخرى تحدثت نور أثناء حلقتها في برنامج “أسرار النجوم” عن أولادها ليوناردو وليديا وتجربة الأمومة معها، حي قالت: “بقيت شخصية مختلفة من وقت ما أصبحت أم، بحس أني عندي قوة واخربش أي حد يقرب من ولادي، وبخاف على نفسي عشانهم وبخاف عليهم".

وأضافت: "وبحس بمسؤولية مقدرش استقيل منها، وإحساسي إني مش عندي اختيار، واعتذرت لابني وقلت له عايزة اعتذر ليك إنك علمتني أكون أم وبدأت أبني علاقة تكون فيها أمومة وصداقة، وعندك بني آدمين مسؤولين منك وشخصياتهم ومدرستهم فالموضوع يكون صعب، ومينفعش تقولي مش عايزة أبقى أم النهاردة".

تابع موقع تحيا مصر علي