عاجل
السبت 11 مايو 2024 الموافق 03 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

بعد صورة ميرفت أمين.. حمادة هلال ينتقد التصوير في العزاء: احنا جايين نواسي مش نتصور

ميرفت امين
ميرفت امين

أعرب الفنان حماده هلال عن غضبه واستيائه من التصوير في العزاء والجنازات، خاصة بعد انتشار صور الفنانة ميرفت أمين في عزاء المخرج علي عبد الخالق، والتي عرضتها لموجة تنمر مريعة من قبل رواد السوشيال ميديا.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير غضب حمادة هلال من التصوير في العزاءات

حمادة هلال ينتقد التصوير في العزاءات

وقال حمادة هلال في تصريحات تليفزيونية: "الموضوع بقى دمه تقيل جدا، لا بنبقى عارفين نقول لحد ما تصورش ولا اني داخل أعزي، المفروض أن الناس تبقى عارفة أن ده وقت مهم جدا وجايين نواسي شخص حبيب، وفي نفس الوقت بنبقى محرجين نقول لحد لا متصورش ".

عزاء المخرج علي عبد الخالق

وكانت قد تعرضت الفنانة ميرفت أمين للتنمر والسخرية عبر مواقع التواصل الإجتماعي المختلفة، بعد تداول صورتها بدون مكياج والتي التقطها أحد المصوريين في عزاء المخرج الشهير علي عبد الخالق، وبدى على ملامحها علامات كبر السن وكأن الزمن قد هزمها، ولكن خرج العديد يدافع عن الفنانة، منهم الفنان راغب علامة الذي كتب عبر موقع تويتر: نفايات بشرية يتنمرون على أميرة الشاشة ميرفت أمين!!! لا حول ولا قوة الا بالله .. هل هم يستطيعون الوصول الى كعب جزمتها لكي يتنمروا عليها من خلال حسابات مزورة؟!، ميرڤت أمين دعيهم ينبحوا واضحكي. ضحكتك الجميلة تقتلهم. نحبك كثيراً”.

أما عن الفنانة سحر نوح فكانت قد كتبت عبر حسابها بمواقع التواصل الإجتماعي: “ماشفتش في حياتي أبشع من ناس ممكن تتنمر وتعاير حد كبر في السن وكأن العمر والزمن بإيدينا، وكأن اللي بيتنمر هيفضل شباب على طول، فكرة تداول صور فنانات وفنانين ظاهر فيها علامات الكبر علي ملامحهم بتبين تجاعيد أرواح وقلوب اللي نزلوها، وأمراض لعينة مالية نفوسهم وعقولهم المسمومة”.

تعليق ميرفت امين على تعرضها للتنمر

وعلقت الفنانة ميرفت امين على هذا الأمر: من 10 أيام قالوا أثر وعكة صحية توفت إلى رحمة الله ميرفت أمين، وبعديها انتشرت أخبار بزواجي، والموت والجواز مش بيستخبوا دول حاجتين متقدرش تخفيهم، وأنا مش عارفة هما صايدني ليه طول الوقت، وبعدين يتكلموا على عزا ويقولوا شكلها مهموم وشكلها كبرت، هل أنا مطلوب مني في العزا أن أنا أروح بمكياج كامل ولا مطلوب مني أروح ازاي، أول شائعة بتاعت الوفاة هما مش بيقدروا ان فيه ناس أنا متواصلة معاهم على طول أو لأي أسباب أنا مش بكلمهم أو بنتي في مكان مش قادرة توصلي.. لما بيوصلهم حاجة زي كدا الناس بتتخض، أنا اتعودت على كدا ومبقتش بتفرق معايا أوي بس اللي حواليا بيتضايقوا”.

تابع موقع تحيا مصر علي