عاجل
الجمعة 03 مايو 2024 الموافق 24 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

بعد إعلانها التبرع بأعضائها.. هلا رشدي لـ إلهام شاهين: "ربنا يديكي الثواب بنيتك"

إلهام شاهين
إلهام شاهين

دعمت المطربة هلا رشدي، الفنانة الهام شاهين بعد إعلانها التبرع بجميع أعضائها السليمة لـ لكل محتاج بعد وفاتها، ووفقا لذلك قامت بعمل توكيل رسمي وموثق في الشهر العقاري بهذا الأمر.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير دعم هلا رشدي لـ إلهام شاهين

هلا رشدي تدعم إلهام شاهين

وكتبت هلا رشدي عبر حسابها الرسمي بموقع التواصل الإجتماعي “فيسبوك”، اذ أعادت نشر فيديو إلهام شايهين على صفحتها، وعلقت عليه، قائلة: “ربنا يبارك في عمرك و يديكي الثواب بنيتك من دلوقتي”.

وتابعت: "ملحوظة: أي كومنت فيه تجريح غير مقبول لإن ده من أعظم القرارات اللي أي بني آدم ممكن يتخذها تدل على الخير اللي جواه.
(وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا)".

لا يتوفر وصف.
منشور هلا رشدي

إلهام شاهين تعلن التبرع بـ أعضائها

وكانت قد خرجت إلهام شاهين في فيديو نشرته عبر حسابها الرسمي بموقع تبادل الصور والفيديوهات انستجرام، قالت فيه: “أعلن تبرعي بكل أعضاء جسدي السليمة بعد وفاتي لمن يحتاج لها، لأي إنسان محتاج قلب، كلى، كبد، قرنية أو رئة، ممكن تفيد ناس كتير مش شخص واحد، لأن الجسد هيفنى وينتهي وياكله الدود ويبقى في التراب لكن بالتبرع بنعمل خير وبنبقى أكتر إنسانية وبنخفف على الآخرين”.

تصريحات إلهام شاهين عن التبرع بالأعضاء بعد الوفاة

وسبق وأن صرحت إلهام شاهين تصريحات قوية وجريئة عن التبرع بالأعضاء، فقالت في تصريح تليفزيوني لـ برنامج مذاع على قناة الشمس: “وثقت في الشهر العقاري بالتبرع بأعضائي وعاملة توكيل وإخواتي هيبقوا هما المتطرفين في اللحظة دي، وأنا أول واحدة ناديت بده، وبناشد الناس انها تعمل ده لأنه خير، الأعضاء بعد مأموت هتموت معايا وهتروح للدود في الأرض، طيب ليه محدش يستفاد بيها ونرحمه من الألام والأوجاع، دا أكبر عمل خير”.

 واختتمت: "مفيش شيخ حرام التبرع بالأعضاء كلهم بيقولوا حلال عشان احنا بننقظ حد من الألم، اي هيضر الانسان بعد ما يموت انه يتبرع بأعضائه هيعمل بيهم ايه، دا شيء انساني فأكيد مش حرام، وبطالب من الدولة يكون ليها دور وتفعل قانون التبرع بالأعضاء.

تابع موقع تحيا مصر علي