عاجل
الأحد 27 نوفمبر 2022 الموافق 03 جمادى الأولى 1444
رئيس التحرير
عمرو الديب

أديب عن خناقة الديسك الأول : لو أمك مش متغذية هترجع ورا.. فيديو

الإعلامي عمرو أديب
الإعلامي عمرو أديب

استنكر الإعلامي عمرو أديب، خناقات الديسك الأول، التي تحدث في المدارس في أول يوم دارسة، قائلا:"عايز أعرف سبب خناقة الديسك الأول، ليه الأمهات بتتخانق عشان تقعد أولادها؟.

تحيا مصر

وأضاف أديب، خلال حلقة اليوم من برنامجه "الحكاية" المذاع عبر فضائية "إم بي سي مصر"، مساء الأحد، :"لو أمك شديدة هتقعدك أدام، لو أمك مش متغذية هترجع ورا".

وتابع:"الكرسي مش مكتوب عليه لا إبراهيم ولا بولس، إيه اللي بيجرى ده، كده ولي الأمر ممكن يعمل أي حاجة في المدرسة عشان يقعد ابنه في الديسك الأول، معقبا:" لو مدير المدرسة مش قادر تظبط المدرسة مش هيكون في مدرسة".

 وأضاف: "إحنا كده بنعلم أولادنا أن كل حاجة تيجي بالغصب والعنف وبالدراع،  كده ابني اتعلم تعليم سيىء جدا، معقبا:"يجب أن يجلس الطلاب داخل الفصول وفقا للمفروض وليس لرغبات ولي الأمر". 

وفي وقت سابق، عقب الإعلامي عمرو أديب، على ما تردد بشان ارتفاع سعر رغيف الفينو وانخفاض وزنه في بعض المخابز، قائلا: "مقدرش أقول لأب بدل ما تدي ابنك ساندوتشين اديله ساندويتش واحد، ومقدرش أقول لصاحب المخبز اخسر".

وأضاف الإعلامي عمرو أديب،:" رغيف الفينو الصغير عبارة عن قطمتين عند الطفل المصري".

عمرو أديب: آثار الأزمة الاقتصادية العالمية بدأت تظهر لدينا

 وتابع:" آثار الأزمة الاقتصادية العالمية بدأت تظهر لدينا، معقبا :"مفيش حل مثالي، ولازم نستحمل، ونهتم بالرغيف البلدي كبديل، لو الدولة تقدر تعمل حاجة تقدم حافز، الحاجات السنة اللي فاتت حاجة والسنادي حاجة تانية، معقبا:" إحنا خلاص هنمسك العريان".

وأكمل:"العالم كله يمر بظروف صعبة، ومصر جزء من العالم، مشددا على قدرتنا على عبور الأزمة معا، معلقا: "كلنا حاطين إيدينا في جيوب بعض لحد ما توصل لصندوق النقد الدولي".

أديب: التعداد السكاني في مصر وصل إلى 104 مليون نسمة

وأردف:"وزير التموين والمسئولين وضع حلا لضبط أسعار ووزن رغيف الفينو في المخابز، معقبا: "لازم أحيي وجود الرغيف اللي بشلن هو ده اللي بيأكل الناس، معقبا:"تأجيل قرار تحريك سعر الرغيف المدعم قرار صائب ".

وواصل:"التعداد السكاني في مصر وصل إلى 104 مليون نسمة، وكل 19 ثانية يولد طفل، معقبا: "كل 19 ثانية في مصر بيجلنا طفل عايز رغيفين فينو ".

  

 

تابع موقع تحيا مصر علي