عاجل
الأحد 27 نوفمبر 2022 الموافق 03 جمادى الأولى 1444
رئيس التحرير
عمرو الديب

جيهان الشماشرجي: "دخلت الفن بالصدفة وبقالي 10 سنين شغالة في الأعمال اليدوية"

جيهان الشماشرجي
جيهان الشماشرجي

حلت الفنانة جيهان الشماشرجي ضيفة فقرة من فقرات برنامج صاحبة السعادة، مع الإعلامية إسعاد يونس وتحدثت عن أعمالها الفنية خلال الفترة الماضية.

تحيا مير يرصد لكم تصريحات جيهان الشماشرجي في صاحبة السعادة 

جيهان الشماشرجي: بحب اصنع حاجات بإيدي وبدرس ده 

قالت جيهان الشماشرجي عن حياها قبل دخول التمثيل، قائلة: كان نفسي اخش فنون جميلة ومجموعي مجاش، ودرست اداب انجليزي ومكنتش بحضر، وبدأت اكتشف ايه الحاجات اللي كنت بحب اصنعها بإيدي، وبعدين جربت المعادن وبدأت اعمل.

وتابعت: بقالي 10 سنين شغالة، وبدرس في مؤسسة بناتي للبنات اللي عندها مشكلة في البيت، أو معرضة للخطر إنها تكون في بيتها وبتروح المدرسة وترجع بعدين تتعلم حاجات كتير زي الرقص وصنع المجوهرات وغيرها.

جيهان الشماشرجي في عالم الفن 

وعن دخولها لعالم الفن، قالت: دخلت الفن بالصدفة وكنت مسافرة برلين عشان بحبها وعايزة ابدأ فيها حياة جديدة، جالي أول حاجة في مسلسل لعبة النسيان، المشهد كان بشع، كنت مخضوضة وفجأة لاقيت دكتور بيقيس درجة حرارتي وقال إني اشتباه في كورونا وقعدوا يبعدونا عن بعض.

وأضافت: وعملت مشهد وحش جدًا، وسبحان الله بعد كده جالي دور تاني كان أوديشن وقالولي شوفناكي في لعبة النسيان، كان حكايات بنات الجزء الخامس، وبعد كده عملت مسلسل نمرة 2 مع أسر ياسين وأروى جودة.

جيهان الشماشرجي في رمضان 2022

وعن أعمالها في الموسم الرمضاني 2022 قالت: رمضان ده اشتغلت في سوتس بالعربي في دور الحبيبة  وكان أحلى مشهد لما كنا بنغني مع بعض أغنية حميد الشاعري “خدني بين إيديك” وعملت في أحلام سعيدة دور حربوقة ومي كساب كانت بتبعتلي اسكرينات من ناس بتقولها ازاي مجبتيهاش من شعرها.

تابع موقع تحيا مصر علي