عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

أمير طعيمة يعلق على تريند "أنتش وأجري": احنا في زمن الصنايعي بقى باشمهندس

أمير طعيمة
أمير طعيمة

أعرب الشاعر الغنائي أمير طعيمة عن استيائه الشديد من تريند "أنتش وأجري" بل استنكر أيضاً كل التريندات المشابهة التي تظهر على ساحة السوشيال ميديا من وقت لآخر، وجاء ذلك خلال بوست نشره أمير طعيمة عبر حسابه الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك".

تحيا مصر يرصد تعليق أمير طعيمة على تريند أنتش وأجري

حيث كتب طعيمة: "أنتش و أجري دي مرآة لواقع احنا بنحاول نجمله، انعكاس لذوق متدني وجهل وحالة لا وعي بيشارك فيها معظم الناس بقصد أو بدون قصد.. الموضوع بقاله ١٠ سنين كده بيبدأ بإفيه واستظراف ويقلب لحقيقة على الارض وفكرة ليها رواد ومدافعين عنها".

أمير طعيمة ينتقد تريندات السوشيال ميديا

وتابع أمير طعيمة في منشوره قائلًا: "احنا في زمن - مع احترامي للجميع - الصنايعي بقى باشمهندس، واللي بيفك الخط بقى مراسل صحفي، وأي حد يطلع على التلفزيون بقى اعلامي.. حتى الدكتوراة ممكن تشتريها بمبلغ زهيد من دول شرق اوروبا، أما بقى لو معندكش أي مهارة مهما كانت بساطتها ففرصة عمرك تبقى فنان".

وفي مرة أخرى، وجه أمير طعيمة نقد لتطبيق التيك توك من خلال منشور له عبر حسابه الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك"، حيث كتب: "التيك توك رجع الحضارة الإنسانية ١٠٠ سنة لورا، الناس بمختلف طبقاتهم بقوا مستعدين يعملوا أي حاجة عشان فيديوهاتهم تتشاف حتى لو عملوا أراجوزات".

أخر أعمال أمير طعيمة الفنية

ويذكر أن أخر أعمال أمير طعيمة أغنية "إعمل ناسيني" للمطربة عبير نعمة، التي تم طرحها يوم 20 من شهر سبتمبر الماضي عبر قناتها الرسمية على موقع الفيديوهات العالمي "يوتيوب"، وقد حققت الأغنية منذ طرحها وحتى الآن أكثر من 3 مليون مشاهدة.

وجاءت كلمات الأغنية كالآتي: “إعمل ناسيني يا تاعبني معاك خليني على نار كده بالايام سهرلي عيني في ليالي هواك لو كده يرضيك انا راضية تمام اعمل ما بدالك واعمل اللي بيحلالك يا نهار أبيض ع الدلال والحلاوة والجمال بس عندي ليك سؤال هو انت فاكرني مش فاهمة أنا قلبك يعني مهما هتداري بعينيك الغرام باين عليك والغرام مفهوش فصال تراهني كده طب تدفع كام يوم و لا يومين و تجيني اوام قلبك شاريني و دي فيها كلام و ناسيني ده مين ما بلاش أفلام”.

تابع موقع تحيا مصر علي