عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

عمرو محمود ياسين: "أعمالي بتتحارب والفترة الجاية هقعد في مقاعد المتفرجين"

عمرو محمود ياسين
عمرو محمود ياسين

خرج السيناريست عمرو محمود ياسين في فيديو نشره عبر حسابه الرسمي بموقع التواصل الإجتماعي فيسبوك، يشكوا من محاربة أعماله الفنية التي يحضر لها حاليا.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير تصريحات عمرو محمود ياسين للجمهور

عمرو محمود ياسين: “الفن بيوجه رسالة هامة وبيأثر في الناس”

وقال عمرو محمود ياسين خلال الفيديو: “أنا الفترة اللي فاتت دي كنت شغال على مشروعين، كنت شايفهم مهمين وبيحملوا قيم هامة جدا، وأنا مقتنع ان الفن بيوجه رسالة هامة جدا لأنه قادر على التوغل في وجدان ونفس البني أدم ويضخ في أفكار معينة دون أن يشعر البني أدم، الفن بيؤثر جدا جدا في الناس”.

عمرو محمود ياسين: مشاريعي بتحارب ومش فاهم ليه

وتابع عمرو محمود ياسين حديثه، قائلا: “في عمل من المشروعين دول بيتحارب بقوة ولم يلقى الاهتمام والدعم الكافي ودا شيء سئ جدا، انا الفترة الجاية هقعد في مقاعد المتفرجين وأشوف اي الأحلى والأهم بس انا شغال بردو وقاعد بكلم في حاجات تانية، بس مش فاهم ده ليه بيحارب وليه مش مدعوم بس انا شغال”.

أخر أعمال عمرو محمود ياسين الفنية 

من ناحية اخرى، كانت أخر أعمال السيناريست عمرو محمود ياسين مشاركته في مسلسل “اللي مالوش كبير”، الذي عرض ضمن السباق الرمضاني 2020، والذي تحدث عن فكرته، قائلا: "أنا بناقش فكرة استسهال الخطأ والثبات عليه وأثره على الإنسان وعلى المحطيين به .. بعمل شكل من أشكال الزجر لكل من تسول له نفسه انه يمارس البلطجة و الإجرام ..وبوريله أنه ممكن يخسر كل شيء. زي ما الخديوي خسر أخوه و خسر صديق عمره وخسر الجنين اللي كان في بطن زوجته ..وخسر حياته اللي كان متمنيها مع الزوجه اللي حبها ..وفي الاخر خسر حياته شخصيا.. هتقولي طب خلتنا نحبه ليه .. خليتك تحبه لانك لو محبتوش انت مش هتكمل المسلسل أصلا ثم أن أنت حبيت فيه لحظاته المميزه مع الناس اللي بيحبها اخوه صحبه.. حبيبته.. ولاده ..طبيعي هيبقي كويس معاهم !!”.

ويعد مسلسل اللي مالوش كبير من بطولة أحمد العوضي وياسمين عبد العزيز و دينا فؤاد، خالد سرحان، أحمد سعيد عبد الغني، خالد الصاوي، محمود حافظ، فتوح أحمد، عايدة رياض، أحمد الرافعي.

تابع موقع تحيا مصر علي