عاجل
الثلاثاء 07 مايو 2024 الموافق 28 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

محمود الليثي: طول ما في الرئيس السيسي احنا مش خايفين.. واللي جاي هتتفرجوا عليه

محمود الليثي
محمود الليثي

وجه المطرب محمود الليثي رسالة شكر للرئيس عبد الفتاح السيسي، رئيس جمهورية مصر العربية، وذلك على هامش مشاركته في انتخابات نقابة المهن الموسيقية، التي تنقعد منذ صباح اليوم الثلاثاء.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير تصريحات محمود الليثي عن الرئيس السيسي

محمود الليثي يوجه رسالة شكر لـ عبد الفتاح السيسي

قال محمود الليثي خلال لايف عبر موقع تحيا مصر: “طول ما في الرئيس عبد الفتاح السيسي احنا مش خايفين واحنا في دولة قانون وديمقراطية، ومش خايفين من حاجة لأن العدل هيتحقق”.

وكشف محمود الليثي عن سر حبه لـ حسن شاكوش، فقال: “بيحب امي واللي يحب امي اشيله فوق راسي”، أما عن علاقته بـ عبد الباسط حمودة، فقال: “عبد الباسط حمودة 62 سنة وأسد ونجوميته متطفتش”.

محمود الليثي يدعم حسن شاكوش وحمو بيكا

ودعم محمود الليثي مطربي المهرجانات على رأسهم المطرب حسن شاكوش والمطرب حمو بيكا، الذين عرفوا بخلافتهم المستمرة مع نقيب الموسيقيين السابق هاني شاكر، فقال: “حسن شاكوش كسر العالم وحمود بيكا، وطالما الناس بيحبوهم يبقوا كسرو العالم، المفروض أجيب الواحد منهم زي مأنا عملت ومش موجود في النقابة، جبتهم عندي في البيت وقولتهم انتو كسرتو العالم وكسرتوا الدينا بس كلامكم بيدخل كل البيوت، وهما مكنوش عارفين ان الكلام اللي بيعملوه ده غلط وأما عرفوا بطلوا يعملوه، ليه منعمل كدة، والمهرجانات كسرت الدنيا وراحت للعالم”.

وعن مطالباته لـ نقيب الموسيقيين المقبل، فقال: “ربنا يوفقك الجميع، بس أهم حاجة عندنا الراجل الموسيقي، وأنا مشكلتي كلها الموسيقي، نشوف طلباته وبس.. مش عايزين حاجة غير غير اننا نشوف الموسيقي عايز اي، أنا معايا 72 واحد وسعد معاه 60، وعبد السلام معاه 50، محتاجين نشوف طلبات الناس دي، احنا في دولة قانون مش ضد حد خالص وربنا يولي من يصلح”.

أخر أعمال محمود الليثي

من ناحية أخرى، كانت  أخر أعمال محود الليثي مشاركته في أغنية نظرة واحدة من كلمات وألحان محمود الليثى، وتوزيع إسلام شيبسى، وتعتبر أول تعاون بين الشقيقين، وتم تصوير الفيديو كليب الخاص بها على أحد شواطئ الساحل الشمالى بمشاركة الفنانة الاستعراضية أوكسانا.

تابع موقع تحيا مصر علي