عاجل
الجمعة 10 مايو 2024 الموافق 02 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

مدحت صالح يكشف تفاصيل بداياته الفنية في برنامج "أنغام"

مدحت صالح
مدحت صالح

كشف المطرب مدحت صالح عن تفاصيل بداياته الفنية اليوم في برنامج “أنغام" الذي تقدمه المطربة أنغام على شاشة تلفزيون قناة “دي إم سي” كل يوم خميس.

تحيا مصر يرصد تفاصيل بداية مدحت صالح الفنية 

حيث أكد على أن عم المطربة أنغام عماد عبد الحليم كان له دورًا كبيرًا في بداية مشواره الفني، حيث قال: “عماد عبد الحليم كان بالنسبالي توأم واتعرفنا على بعض عن طريق مدرس مشترك بيننا اسمه الأستاذ صبحي، أنا كنت في مدرسة الإيمان الإعدادية بجزيرة بدران في شبرا”.

وتابع: “وعماد دخل معانا المدرسة وأنا كنت بحبه جدا لأن احنا سننا قريب وهو نجم بيغني وكنا صحاب، وكان ساكن قريب مني، وكنت بروح أذاكر عنده وكان فيه عشرة جميلة جدا بيننا”.

أول أغنية لـ مدحت صالح

وأوضح مدحت صالح أن أول أغنية قام بغنائها كانت مع أبلة فضيلة، حيث قال: “أنا مكنتش أتخيل أن بعد إعدادي أروح موسيقى، وروحت ثانوي أزهري ودخلت كلية زراعة ورجعت عايز أناقش نفسي، ودخلت معهد الموسيقى”.

وأضاف مدحت صالح في حديثه قائلًا: "وقبل الفترة دي كنت بغني مع أبلة فضيلة بس كنت بتقدم باسم محمد، أول غنوة عملتها كانت سنة 1976 وأنا عندي 16 سنة اسمها "أنا شغلتي تلميذ"، وبعدين السنة اللي بعديها عملنا غنوة كان الريس السادات راح زيارة للقدس أيام معاهدة السادات فعملت غنوة اسمها سلمى يا سلامة شوفنا السلام والسلامة".

نقلة في حياة مدحت صالح الفنية

واستطرد: “وفضلت باسم محمد، ولما حصلت النقلة وأنا عندي 23 سنة اشتغلت أول حفلة في حياتي مع الست نجاة الصغيرة في فندق ماريوت الزمالك، وربنا كتبلي النجاح وغنيت غنوتين، وحظي في اليوم دا كان فيه فريق نادي المقاولين العرب موجودين لأنهم كانوا واخدين بطولة إفريقيا، وبقيت أحب النادي من ساعتها عشان عملولي حالى مش قادر أوصفها”.

تابع موقع تحيا مصر علي