عاجل
الأحد 05 مايو 2024 الموافق 26 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

عمر كمال يكشف تفاصيل أزمته مع جمعية المؤلفين بسبب أغنية "خلينا سهرانين"

عمر كمال
عمر كمال

كشف مطرب المهرجانات عمر كمال عن تفاصيل أزمته مع جمعية المؤلفين والملحنين بسبب أستخدامه لمقطع من أغنية كوكب الشرق أم كلثوم “ألف ليلة وليلة” في أغنيته الأخيرة “خلينا سهرانين”.

تحيا مصر يرصد تصريحات عمر كمال عن أزمة أغنية خلينا سهرانين

حيث قال عمر كمال في حواره ببرنامج “مساء دي إم سي” اليوم مع رامي رضوان: “خلصت الموضوع مع جمعية المؤلفين بخصوص أغنية خلينا سهرانين.. الموضوع كله كان فيه لبس.. أنا بحسل أن الحقوق مع شركة معينة فأنا حطيت الموضوع”.

وتابع: “وقولت خلاص أنا هتصافى أنا والشركة ومعرفش أن فيه ورثة مضيين مع جمعية المؤلفين والملحنين.. وأول لما عرفت أن فيه مشكلة روحت على طول وعملت طلب وقالولي في رسوم دفعتها والموضوع تمام”.

تفاصيل أغنية “خلينا سهرانين”

ومن الجدير بالذكر أن أغنية “خلينا سهرانين” تم طرحها يوم 8 من شهر سبتمبر الماضي عبر القناة الرسمية لعمر كمال على موقع الفيديوهات العالمي “يوتيوب”، وقد حققت منذ طرحها وحتى الآن أكثر من مليون مشاهدة.

والأغنية من كلمات وألحان عمرو قطب، ومن توزيع وسام عبد المنعم، وتقول كلماتها: “بقي دا اسمه كلام بقي حد يسيب الناس الحلوه دي ويقول سلام بقي دا اسمه كلام دا احنا ما صدقنا نشوف بعض تقوم تمشي قوام دا السهره يا دوب لسه بتبدأ والجو ياروحي عليه يخلي اللي مانمش بقالوا أسبوع يسهر ما ينام تمشي تروح فين .. خلينا سهرانين دا الجو جميل .. والناس كلها صاحيين مستعجل ليه .. هو احنا ورانا ايه دا الليل لسه في أوله".

كلمات أغنية “خلينا سهرانين”

"والناس كلها صاحيين تمشي تروح فين خلينا سهرانين دا الجو جميل والناس كلها صاحيين مستعجل ليه هو احنا ورانا ايه دا الليل لسه في أوله والناس كلها صاحيين مبسوطين ومفرفشين ومزاجنا ١٠٠ فل ورايقين تمشي ليه ورانا ايه مع بعضنا متونسين؟ مبسوطين ومفرفشين ومزاجنا ١٠٠ فل ورايقين تمشي ليه ورانا ايه مع بعضنا متونسين؟ ولا اشغلك حبيبتك تنسجم وتروق معاها من زمان مزجانجي عارفك بتعشق الست وغناها يلا نعيش فى عيون الليل يلا نعيش فى عيون الليل ونقول للشمس .. تعالى تعالي يا شمس تعالى بعد سنة .. مش قبل سنة”.

تابع موقع تحيا مصر علي