عاجل
الثلاثاء 07 مايو 2024 الموافق 28 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

إلهام شاهين: أول حاجة هتبرع بيها بعد وفاتي القلب

إلهام شاهين _ أرشيفية
إلهام شاهين _ أرشيفية

كشفت النجمة المصرية إلهام شاهين عن أول أعضاء جسدها التي تنوي التبرع بها بعد وفاتها، وذلك خلال لقاء لها على هامش تكريمها بحفل الموريكس دور.

تحيا مصر يرصد أول عضو ستتبرع به إلهام شاهين بعد وفاتها. 

إلهام شاهين وتبرعها بأعضائها بعد الوفاة

قالت شاهين: أول حاجة هتبرع بيها القلب، ولو كان ينفع أدي قلبي لحد كنت عملت كدا، كان نفسي أديه لأمي، لأنها توفت بمرض القلب، وكانت محتاجة حد يتبرع لها بالقلب، لكن مش سهل لأن القلب الشيء الوحيد اللي لازم نتبرع بي بعد وفاتنا، الكُلى أو الكبد ممكن أتبرع بيهم وأنا صاحية، لكن القلب لازم يكون الشخص توفى.

إلهام شاهين تفوز بجائزة تميز عن دورها في بطلوع الروح

حصدت النجمة إلهام شاهين جائزة تميز عن دورها في مسلسل "بطلوع الروح"، من مهرجان "موريكس دور" في دورته الـ 22 والذى يحمل عنوان "انهض يا لبنان"، وذهبت جائزة أفضل مسلسل عربي للعام لمسلسل "بطلوع الروح.

ويشارك في بطولة العمل نخبة من أبرز نجوم التمثيل في مصر والعالم العربي، ومنهم النجمة الكبيرة إلهام شاهين، والفنانة منة شلبي، وأحمد السعدني، وأحمد داوود، وعادل كرم، ومن تأليف محمد هشام عبية، وإخراج كاملة أبو ذكري.

تدور أحداث مسلسل "بطلوع الروح" حول امرأة تجد نفسها داخل معسكر لتنظيم داعش، وتبدأ التفكير في الهرب والنجاة بروحها، وسط محاولات قيادات التنظيم للسيطرة عليها.

إلهام شاهين في محاضرة محمود حميدة

على الصعيد الآخر، قالت الفنانة إلهام شاهين خلال محاضرة الفنان محمود حميدة في مهرجان الإسكندرية السينمائى لدول البحر المتوسط في الدورة 38: "أنا جاية عشان أقول له أنا بحبه أوى إنسانيًا وبحترمه فنيًا ومحمود صديق العمر كله، فمن البدايات وعملنا الكثير من الأعمال سواء مسلسلات أو أفلام، واتذكر في فيلم دانتيلا لما كنا بنتخانق أنا ويسرا عليه وجاتلنا كريزة ضحك وإيناس الدغيدي قالت هتبوظولي الفيلم عشان أصحاب وفركشنا التصوير يومها ومكملناش.

وتابعت إلهام شاهين: محمود حميدة كوميديان جدًا ودي ميزة عظيمة أنه قدر يقدم كل الأدوار أوقات يكون رومانسي أو فلاح أو ابن البلد أو كوميدي، ومحمود كل زملائه بيحبوه ومحمود في اي تصرف يبحث عن الانسانيات ولا يبحث عن المصلحة وهو صريح وواضح بصدق شديد وبيعمل أشياء جميلة وأنا عيشت معه الكثير من الإنسانيات

وأضافت إلهام شاهين محمود حميدة بيقف جنب الفن في كل المواقف أنا بشكرك في مواقف كتير وأنا بحب لأن الفنان لا ينفصل، وأتذكر لما عملت فيلم يوم للستات وقولتله أنا مستقلة لا أعرف توزيع ولا معايا إنتاج فقولي هتاخذ مني كام فقالي هاتي عقد علي بياض واكتبي اللي عوزاه، فهو شخص يحب السينما وأنا بقوله هتفضل علامة فارقة في السينما

تابع موقع تحيا مصر علي