عاجل
الأربعاء 08 مايو 2024 الموافق 29 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

أولياء الأمور يستغيثون بوزير التعليم من حالات التحرش بين الطلبة فى مدرسة بالجيزة

صورة أرشيفية
صورة أرشيفية

تقدم عدد من أولياء أمور مدرسة النهضة التجريبية المتميزة بمحافظة الجيزة بأستغاثة إلى وزير التربية والتعليم والتعليم الفنى الدكتور رضا حجازى من حالات التحرش بالمدرسة بين الطلبة وعدم تواجد المعلمين وعدم الشرح داخل الفصول .

تحيا مصر

وقالت إحدى أولياء الأمور بالمدرسة :" أنا مامت بنتين توأم في مدرسه النهضه المتميزه تجريبي بالجيزه كل يوم عندنا مشكله في المدرسه اذا كان العنف بين الولاد او التحرش من الكبار انا ماعنديش حادثه خاصه بس خايفه اودي ولادي من كتر اللي بيحصل ده ومعنديش إمكانيه اديهم دروس فكنت بساعد مع المدرسه دلوقتي ولادي ما راحوش الاسبوع كله نعمل ايه لا تعليم ولا أخلاق 

وفى هذا السياق أكد أولياء الأمور " المدرسين بيدخلوا حضرتك مش بيشرحوا بيكتبوا الدرس علي البورد من غير شرح ولا فيه تعليم ولا اي حاجة .

وقالت ولى أمررفضت ذكر أسمها ، أنا بنتى معاها طفلة في الفصل طالب في سنة ستة اتحرش بيها انا بنتي في سنة اولي ابتدائي ومرعوبة عليها ، البنت كانت فى البريك وولد كبير جاى حط ايده عليها من وراء وهى اول ما حست طلعت تجرى ."

حالات التحرش بين الطلاب

بينما ذكرت أخرى ، " الولد كان قدام الحمام وولد شد البنطلون والولد خاف وطلع يجرى "، ولما أشتكينا للمدرسة قالت لنا " ربوا عيالكم " .

وتلقت غرفة عمليات النقابة العامة للمهن التعليمية، فى وقت سابق برئاسة محمد عبد الله الأمين العام، تقريراَ من النقابة الفرعية ببني سويف، يفيد بتعرض مديرة مدرسة الحومة الإعدادية التابعة لإدارة الواسطى التعليمية، للسب من قِبل ولي أمر وبناءًا على ذلك قامت بتحرير محضر لإثبات الحالة بقسم الشرطة.

وعلى الفور كلف خلف الزناتي نقيب المعلمين ورئيس اتحاد المعلمين العرب، عبدالحميد منصوررئيس اللجنة النقابية بالواسطى، بمرافقة مديرة المدرسة، وأن يتولى محامى اللجنة النقابية متابعة تطورات بلاغ الشرطة ضد ولي الأمر، والحفاظ على حقها القانوني والأدبي .

وقد تبين أن ولي الأمر قام باقتحام المدرسة بعد منعه من الدخول قبل مواعيد الرسمية لأولياء الأمور، وتعدى على مديرة المدرسة بالسب والشتائم .

وكانت نقابة المعلمين ، قررت تشكيل غرفة عمليات بالنقابة العامة مع بداية انطلاق الدراسة ، وتخصيص رقم واتس أب 01555208606 ‏لتلقى شكاوى المعلمين ، وتنفيذ تعليمات نقيب المعلمين بالتنسيق الكامل مع النقابات الفرعية واللجان النقابية لسرعة تلبية نداء أي معلم يواجه أي مشكلة خلال تأدية رسالته في تربية وتعليم الأجيال .

تابع موقع تحيا مصر علي