عاجل
الأربعاء 08 مايو 2024 الموافق 29 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

ميريهان حسين: سميرة أحمد اكتشفت موهبتي.. ودخلت المجال الفني عن طريق الغناء

ميريهان حسين
ميريهان حسين

كشفت الفنانة ميريهان حسين عن بدايتها الفنية وكواليس دخولها المجال الفني، كما كشقت عن مكالمة الفناة سميرة أحمد لها.

تحيا مصر يرصد لكم تصريحات ميريهان حسين في برنامج الستات ميعرفوش يكدبوا

وقالت ميريهان حسين خلال استضافتها في برنامج الستات ميرعرفوش يكدبوا الذي تقدمه هبة الاباصري والفنانة منى عبد الغني عبر قناة cbc : أنا دخلت المجال الفني عن طريق الغناء وليس التمثيل.

وتابعت: أنا متخرجه من كلية سياحة وفنادق وكنت بغني لصاحبي في الجامعة، ومكنش في دماغي أبقى فنانة محترفة، وكنت عايزة أكمل في الغناء، لأني عمري ما كنت بمثل.

وأضافت: كان في ناس بتقولي انتي فنانة انتي عندك كايزما وكنت بستغرب وانا مكنش في دماغي خالص أكون فنانة.

ميريهان حسين تقتحم المجال الفني عن طريق ستار أكاديمي

وكشفت: أنا كنت بتابع برنامج ستار اكاديمي وقررت اشارك في البرنامج كغناء وبالصدفه اتقابلت في المرحلة الأولى ثم الثانية والثالتة ووصلت للاسبوع قبل النهائي في البرنامج.

بعد ما خرجت من البرنامج جالي عروض تمثيل كتير وأنا مكنش في دماغي الموضوع، لكن عُرض عليا فيلم عمر وسلمى الجزء التاني ودي كانت مفاجاة وكنت متحمسه جدًا للعمل ده خصوصًا أنه مع الفنان الكبير تامر حسني والفنانة ميريهان حسين.

ميريهان حسين: سميرة أحمد أكتشفتني فنيًا

وكشفت ميريهان عن المكالمة التي دارت بينها وبين الفنانة الكبيرة سميرة عبد العزيز، وقالت أن الفنانة سميرة أحمد هى من اكتشفت موهبتها.

وأستكملت: كنت ضيفة في برنامج صبا الخير يا مصر وأتفاجت أنهم بيقولوا معانا مكالمة هاتفية من الفنانة سميرة أحمد قولتلهم سميرة أحمد بجد؟ وقولت أكيد بتكلم البرنامج مش بتكلمني أنا  واتكلمت في البرنامج ووجهتلي كلام ليا مباشرًة.

وأضافت: قالتلي انتي ملامحك مصرية جميلة تتحب وأنا عايزاكي تكوني معايا في مسلسلي الجديد وهي اللي اكتشفتني فنيًا.

وتابعت: انا اشتغلت مع الراحل محمود ياسين كنت بروح اللوكشين كنت بحس اني رايحه اتمتع واتعلم منبهرة معايا الاستاذ محمود ياسمين والاستاذه سميرة أحمد واتعلمت واستفدت منهم جدًا، وعملي معاهم بروز اسمي ونورني.

واستطردت: كانت الفنانة  سميرة أحمد بتروح اللوكيشن بدري كنت بروح والقيها قاعدة على باب الاستديو.

 ميريهان حسين: نفسي أعمل دور استعراضي

وكشفت: في بدايتي الفنية  كنت برفض أدوار كتير لأنها بتكون مُكرره وأنا مش عايزة اكرر الأدوار اللي بعملها عايزة تغير وكنت حاسه بالأحباط لغاية ما اتعلمت اني اتكلم واقول للمخرج اني عايزة دور مختلف.

وكشفت الفنانة ميريهان حسين بأن حلمها في التمثيل أن تقدم دور استعراضي.

تابع موقع تحيا مصر علي