عاجل
الإثنين 06 مايو 2024 الموافق 27 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

درة: بكره كلمة خطوط حمرا ومينفعش اختصر المرأة في جسدها

درة
درة

أعربت الفنانة التونسية درة زروق عن رأيها في الأدوار والأعمال الفنية الجريئة وإمكانية أن تقوم بها، حيث أكدت على أنه من الممكن أن تكون الجرأة في الرسالة دون وجود ابتزال.

تحيا مصر يرصد تفاصيل تصريحات درة في برنامج “حبر سري”

وقالت درة في حوارها مساء الخميس ببرنامج “حبر سري” مع المذيعة أسما إبراهيم: “الجرأة ممكن تكون في رسالة بنوصلها زي سجن النسا، وأنا مع إن ميكونش في ابتزال، وأنا بكره كلمة خطوط حمرا، والفن في حرية وأنا مقدرش اقدم كل حاجة، والحدود نسبية على حسب قناعاته”.

رأي درة في الأعمال الفنية الجريئة

وتابعت درة حديثها قائلة: "وأنا من الشخصيات اللي بتتكسف لكن مش بدين أي حد في اختياراته، وأنا بحترم الصحافة وكفاية السؤال ده، ومش بشوفه بيتسأل لممثلات برا، لكن احنا وجهنا الناس للحتة دي والدنيا ملينة مشاكل اجتماعية، والفن مش موضوعه كده وفي مليون جانب تاني مهم لازم نتكلم فيه، والفنان بيبقى كيان.

واستطردت: “وأني اختصر المرأة في جسدها بس ياريت يمشي، وفي حاجات تانية اهم منكده، والاحترام بيبدأ بالشخصية ومش بيبقى البسطحيات دي.. نفسي اعمل ادوار تاريخية في أزمنة تانية لأني بحبها، زي الخمسينات والستينات والسبعينات”.

درة تثير حيرة وقلق الجمهور

ويذكر أن أثارت الفنانة التونسية درة زروق حيرة متابعيها وجمهورها على مواقع التواصل الاجتماعي المختلفة، وذلك بعدما نشرت بوست عبر حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك، كتبت فيه: "حسبي الله ونعم الوكيل".

وبعدها علق أحد متابعين الفنانة درة على منشورها الأخير قائلاً: "كلامه غلط إنسان غيور، لو كان صحيح ما كان زمان ليكي اسم وشهرة ومتابعين وأدوار جميلة في المسلسلات، ما كانوا يعطوكي أدوار مهمة، درة أنتي ممثلة متألقة وجميلة وكفاية أنك تتقني اللهجة المصرية ده في حد ذاته موهبة".

درة عن عدم حضور عائشة بن أحمد في زفافها

وفي الحلقة ذاتها، كشفت درة سر عدم حضور عائشة بن أحمد في حفل زفافها، قائلة: “مش قاصدة، والفرح كان مش كبير عشان فترة كورونا، وعزمت كتير من بلدي ومقدروش يجوا زي هند صبري، وظافر ولطيفة، ويمكن سهوًا إن أنا معزمتهاش، عشان ساعات بتنسي حد، وأنا معرفتش اقول لكل الناس وقولت للي بشوفهم اكتر”.

تابع موقع تحيا مصر علي