عاجل
الجمعة 03 مايو 2024 الموافق 24 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

بهاء سلطان: مصطفى كامل وصل صوتي للناس وكان مصدق موهبتي

تحدث الفنان بهاء سلطان عن بدايته في الغناء ومشاركته في الكورال أثناء الجامعة، كما تحدث عن الدعم الكبير الذي تلقاه من الفنان مصطفى كامل، وكشف كواليس أغنية يومين وعدوا.

تحيا مصر يرصد لكم تصريحات بهاء سلطان

وسألت الفنانة أنغام بهاء سلطان خلال برنامج أنغام الذي يُعرض عبر قناة دي أم سي عن بدايته الفنية في الغناء التي كانت من خلال الكورال قائلة: استغربت لما غنيت كورال زمان لأن أنت صوتك مختلف وأصوات الكورال بيختاروا صوت ملهوش شخصية أوي وبيختاروا صوت سليم ازاي بهاء بيغني كورال؟

بهاء سلطان يبدأ مشواره الفني في الكورال

ليرد بهاء سلطان قائلًا: أخت الاستاذ حسام حسني كانت معايا في نفس الجامعة في كلية تربية موسيقية واقترحت عليا الغناء وروحت الكورال وكنت بعمل في الكورال أغاني للفنان مصطفى كامل.

وتابع: غنيت لمصطفى كامل شعبي  وسمعني وعجبه الموضوع وقال صوتك ينفع أغنية لوحده وساعتها عرفني على نصر محروس.

بهاء سلطان: مصطفى كامل كان مؤمن بموهبتي

وأستكمل: مصطفى كامل وقف جنبي في أغنية قالي وأحلف وفي أول وتاني ألبوماتي ساعدني جدًا.

وأضاف: مصطفى كامل عملي أهم الأغاني وهو اللي وصلني للناس وكمان نصر محروس كان بيسأله نعمل إيه لبهاء اقترح عليه أغنية يا ترى وهو كان مهتم جدًا إني أكمل في الأغاني وكان بيشجعني.

 واستكمل: أغنية أحلف و 8 أغاني من ألبومي كان سبب نجاحهم ربنا ثم مصطفى كامل، وكان مصدقني أوي وعايز يخليني أكمل و لحد انهارده بينصحني وهو زي أخويا الكبير.

كواليس أغنية يومين وعدوا

كما تحدث بهاء سلطان عن أغنية يومين وعدوا وقال: الأغنية من ألحان حسين محمود ومن كلمات بهاء الدين محمد، وده كان أول ألبوم أعمله وكان مصطفى كامل اشتغل معايا كتير في الألبوم ده، وكانت الأغنية أول خطوة بالنسبالي وكانت مهمة جدًا، وتعاوني مع طارق عاطف كان حلم بالنسبالي.

وتابع: كنت بروح أسجل الأفنية وبغنيها كتير، زي أغنية يا ترى غنيتها 4 مرات لأن روح الفنان مكنتش لسه موجودة عندي، وواحد صاحبي قالي أغنية يومين وعدوا هتعيش 10 سنين.

تابع موقع تحيا مصر علي