عاجل
الخميس 09 مايو 2024 الموافق 01 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

عمرو محمود ياسين عن واقعة ارتداء الطالبات اسدال بمدرسة الدقهلية: "مثير للإنتباه وملهوش علاقة بالحشمة"

واقعة ارتداء الطالبات
واقعة ارتداء الطالبات اسدال كزي مدرسي

خرج السيناريت عمرو محمود ياسين لـ يعرب عن حيرته من واقعة قيام مدرسة في الدقهلية بـ ارتداء الطالبات اسدال كزي مدرسي، وذلك بعدما شهدت تلك الواقعة جدلا كبير عبر موقع التواصل الإجتماعي بين ما هو مؤيد ومعارض.

تحيا مصر يرصد في ذلك التقرير تعليق عمرو محمود ياسين على ارتداء الطالبات اسدال كزي مدرسي

عمرو محمود ياسين يعترض على ارتداء الطالبات اسدال في المدرسة

كتب عمرو محمود ياسين عبر حسابه الرسمي بموقع التواصل الإجتماعي “فيسبوك”: “موضوع الإسدال بالمدرسه اللي في الدقهلية ما عتقدش  الإعتراض عليه أمر  من أمور الكراهية في الحشمة ما مدارسنا مليانة محجبات  لابسين زي محتشم أنيق  و مفيش حد بيعلق على ده".

لا يتوفر وصف.

عمرو محمود ياسين: الاسدال كمظهر مش شبه المجتمع المصري

وتابع عمرو محمود ياسين حديثه، قائلا: "الفكرة ان الإسدال كمظهر  مش شبه المجتمع المصري و أشبه بالمجتمع الإيراني  اللي بيعيش في ظل نظام  متشدد دينيا  .. فده بيدي إشارات مثيرة للإنتباه .. و برضه مش طبيعي كل ما حد يتكلم بالموضوع ده تلاقي حد يقولك أمال يلبسوا ميني جيب  ؟   امال  يبلسوا عريان ؟ ده إسمه افتأت ”.

عمرو محمود ياسين يستغيث بسبب أعماله الفنية

من ناحية أخرى، خرج عمرو محمود ياسين منذ أيام ليست بالقليلة، ليعلن عن محاربة أعماله الفنية، وقال في فيديو عبر حسابه الرسمي بموقع التواصل الإجتماعي “فيسبوك”: “أنا الفترة اللي فاتت دي كنت شغال على مشروعين، كنت شايفهم مهمين وبيحملوا قيم هامة جدا، وأنا مقتنع ان الفن بيوجه رسالة هامة جدا لأنه قادر على التوغل في وجدان ونفس البني أدم ويضخ في أفكار معينة دون أن يشعر البني أدم، الفن بيؤثر جدا جدا في الناس”.

وتابع حديثه: “في عمل من المشروعين دول بيتحارب بقوة ولم يلقى الاهتمام والدعم الكافي ودا شيء سئ جدا، انا الفترة الجاية هقعد في مقاعد المتفرجين وأشوف اي الأحلى والأهم بس انا شغال بردو وقاعد بكلم في حاجات تانية، بس مش فاهم ده ليه بيحارب وليه مش مدعوم بس انا شغال”، وبعدها كشف عمرو محمود ياسين عن نيته في المشاركة في مسابقة الأوسكار بعد عامين من الأن.

تابع موقع تحيا مصر علي