عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

«نائب التنسيقية»خالد بدوي عن واقعة اشتباك عمرو درويش مع سناء عبدالفتاح: «مصر ما بيتلويش دراعها ومحدّش هيقدر عليها»

تحيا مصر

علق النائب خالد بدوي عضو مجلس النواب عن تنسيقية شباب الأحزاب والسياسيينن، علي واقعة اشتباك النائب عمرو درويش مع سناء عبدالفتاح أخت السجين الجنائي علاء عبد الفتاح، التي حدثت أمام 100 قناة تليفزيونية محلية ودولية، قائلا: “ الدولة دى اللي استضافتك علشان تطعني فيها وتتهميها بتقييد الحريات .. ازاي مش عارف ؟” .

تحيا مصر

علاء عبدالفتاح مسجون جنائي بيحرض على قتل الضباط

وأكد بدوي، علي أن سناء عبدالفتاح  ممثلة عن الجانب البريطاني وهي تتحامى فيه، لافتا إلي أن النائب عمرو درويش عضو مجلس النواب عن تنسيقية شباب الأحزاب والسياسيين؛ "وقف في جلسة "سناء متحدث فيها"وبيرد على كلامها وبيقولها الآتي: ازاي تتحامي في دولة غير بلدك؛ ازاي بتتهمي بلدك وبتستقوي بالغرب علشان متهم ومسجون جنائي بيحرض على قتل الضباط من الجيش والشرطة ؟.

وأضاف عضو مجلس النواب عن تنسيقية شباب الأحزاب والسياسيين،" قامت ادارة الجلسة "الامم المتحدة" بمنتهى قمع الحريات مخرجه النائب عمرو درويش خارج القاعة؛ وفاجأة يتعرّضوا ليه بالكلام وباليد ويتكالبوا عليه وهو بيسأل سؤال ..مجرّد سؤال. 

وأستكمل النائب خالد بدوي،" أنه في نفس اللحظة قالت سناء عبدالفتاح اللي بتتهم الدولة بتقييد الحريات تكون متحدث رئيسي في جلسة في مؤتمر مالوش علاقة لا بالحرياتولا باي قضية غير التغيرات المناخية، مشيرا الي ان هذا مخالف بنود اتفاقية الاطراف المنعقدة عليها القمة دي؛ ولكن لانها بريطانية فتاخد حقها؛ وتقول اللي عاوزاه؛ واحنا لأ وتبقى بتقيد الحريات لو اتكلم المصري، مؤكدا أن مصر ما بيتلويش دراعها؛ ومحدّش هيقدر عليها، واللي عاوز يجرّب يقرّب.

تابع موقع تحيا مصر علي