عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

سميحة أيوب عن سبب تغيير اسمها: العيلة كانت رافضة التمثيل.. وقالوا هنتبرى منها

سميحة أيوب
سميحة أيوب

تحدثت الفنانة سميحة أيوب عن سبب تغيير اسمها ثلاث مرات، وذلك خلال حوارها ببرنامج كلام الناس مع الإعلامية ياسمين عز. 

تحيا مصر يرصد لكم سبب تغيير اسم سميحة أيوب ثلاث مرات 

سميحة أيوب: العيلة كانت رافضة أمثل 

وقالت سمحية أيوب خلال كلام الناس: الاسم اتغير ٣ مرات عشان العيلة كانت رافضة امثل، وقالوا هنتبرى منها، وسميت نفسي سميحة سامي في برنامج غنائي اسمه سميحة سامي، واشتغلت فيلم بعد كده سميت نفسي ناهد فريد، وبعدين قولت شغلي ده اعظم شغل واسمي سميحة أيوب وجيبت سيرته طلما صح.

سميحة أيوب عن الجراح في حياتها

وقالت سميحة أيوب في كلام الناس: الانسان وهو ماشي في المسيرة بتاعته بيتوجع كتير، لما يخيب أملي في حد أو بفقد حد عزيز، لكني بتغلب على المشاكل والصعاب بقدر المستطاع.

وتابعت: وفاة ابني لسه لغاية دلوقتي جرح موجود والحنين موجود، لكنها سنة الحياة، وربنا عامل الذاكرة عشان ننسى شوية ونفتكر شوية، تجاوزت لحظة وفاته وفي ذكرى ووجع احيانًا وشريط سينما بيتعاد من الطفولة بتاعته وانا شايلاه.

معلومات عن سميحة أيوب 

ولدت سميحة أيوب في 8 مارس 1932 وهي صاحبة أطول مسيرة فنية في تاريخ السينما العربية “بجانب أمينة رزق” حيث كانت بدايتها الاحترافية من خلال فيلم المتشردة سنة 1947م، وسنوات عملها السينمائي والتلفزيوني تجاوزت 75 عامًا.

ولدت سميحة في حي شبرا في القاهرة، وبدأت حياتها الفنية في عام 1947 في فيلم المتشردة وكان عمرها 15 عام، ثم فيلم حب في سنة 1948.

دخلت سميحة أيوب المعهد العالي للتمثيل في سنة 1949م الذي أسسه زكي طليمات وتتلمذت على يده، وبالتوازي مع دراستها كانت تعمل في المسرح والسينما فقدمت خلال فترة الخمسينات العديد من الأعمال وهي:  فيلم شاطئ الغرام في مطلع سنة  1950م، ثم في سنة 1951 شاركت في فيلم ورد الغرام . وقد ذاعت نجوميتها في أوائل الخمسينيات، وتخرجت من المعهد العالي للتمثيل في سنة 1953م.

انضمت أيوب إلى المسرح القومي المصري، وصارت مديرة له مرتين في الفترة بين 1975 -1989، كما تولت إدارة المسرح الحديث بين عامي 1972 و 1975. وبلغ رصيدها المسرحي على مدار مشوارها الفني ما يقرب من 170 مسرحية.

تابع موقع تحيا مصر علي