عاجل
الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

مطعم السمك كلمة السر.. سميحة أيوب تكشف تفاصيل صداقتها مع أم كلثوم

سميحة أيوب
سميحة أيوب

تحدثت الفنانة سميحة أيوب عن علاقة صداقتها مع كوكب الشرق أم كلثوم، وذلك خلال حوارها ببرنامج كلام الناس مع الإعلامية ياسمين عز. 

تحيا مصر يرصد لكم تصريحات سميحة أيوب عن علاقتها بكوكب الشرق 

علاقة صداقة سميحة أيوب وكوكب الشرق 

وقالت سميحة أيوب: علاقتي مع ام كلثوم مكنتش صداقة صداقة، كان في شئ جمييل بينا وبين بعض، كنا بنروح كل جمعة نتغدا في مطعم سمك في الهرم اسمه خريستو هي كانت بتتغدا مع جوزها وانا مع جوزي. 

وتابعت أيوب: ساعتها كنت بعمل برنامج إذاعة هي كلمت جوزي في مرة قالتله انا كنت تعبانة شوية ايه اللي حصل في الحلقتين اللي قبل كده، وكنا بنحيي بعض كل جمعة وكل واحد يقعد على ترابيزته.

صداقات سميحة أيوب 

وأضافت سميحة أيوب: سناء جميل صداقتنا كانت حميمة جدًا، ونادية لطفي كانت يا هي عندي يا انا عندها، والبيت الوحيد اللي بيت فيه كام ليلة كانت بيت نادية لطفي، وكان في مدام أمل بكير ونعم الباز ومديحة حمدي.

نصائح سميحة أيوب للزوجات 

ووجهت أيوب  نصيحة للزوجات: الحياة تسليم واستسلام عشان الحياة امشي، ولو هي عملت شئ سخيف تقول انا اسفه، وتبوس راسه وخلاص، لكن منقعدش نغضب ونسيب السرير، والكرامة مش في ده ولازم نفوت لبعض.. واللي بتفوت بتكبر في النظر، ولما تقف تعمل زيه هتتساوى الرؤوس.

معلومات عن سميحة أيوب 

ولدت سميحة أيوب في 8 مارس 1932 وهي صاحبة أطول مسيرة فنية في تاريخ السينما العربية “بجانب أمينة رزق” حيث كانت بدايتها الاحترافية من خلال فيلم المتشردة سنة 1947م، وسنوات عملها السينمائي والتلفزيوني تجاوزت 75 عامًا.

وعاشت سميحة في حي شبرا في القاهرة، وبدأت حياتها الفنية في عام 1947 في فيلم المتشردة وكان عمرها 15 عام، ثم فيلم حب في سنة 1948.

دخلت سميحة أيوب المعهد العالي للتمثيل في سنة 1949م الذي أسسه زكي طليمات وتتلمذت على يده، وبالتوازي مع دراستها كانت تعمل في المسرح والسينما فقدمت خلال فترة الخمسينات العديد من الأعمال وهي:  فيلم شاطئ الغرام في مطلع سنة  1950م، ثم في سنة 1951 شاركت في فيلم ورد الغرام . وقد ذاعت نجوميتها في أوائل الخمسينيات، وتخرجت من المعهد العالي للتمثيل في سنة 1953م.

تابع موقع تحيا مصر علي