عاجل
الأربعاء 24 أبريل 2024 الموافق 15 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

لافتة إنسانية.. الراحلة أسماء مصطفى تتصدر بوسترات مقر قناة إكسترا نيوز بعد تطويره

أسماء مصطفى _ أرشيفية
أسماء مصطفى _ أرشيفية

كشف أحمد الطاهري رئيس قطاع الأخبار بالشركة المتحدة للخدمات الإعلامية، عن تطوير مقر قناة إكسترا نيوز، بعدد من البوسترات تصدرتهم الإعلامية أسماء مصطفى التي رحلت عن عالمنا في نوفمبر الماضي، بعد صراع طويل مع مرض السرطان.

تحيا مصر يرصد تصدر الراحلة أسماء مصطفى بوسترات قناة إكسترا نيوز. 

آخر منشورات أسماء مصطفى 

وكانت أعربت الإعلامية الراحلة أسماء مصطفى عن عدم رغبتها في الاحتفال بعيد ميلادها  بسبب ما تمر به من معاناة مع مرض السرطان، لكن سرعان ما تحول هذا الشعور إلى النقيض الآخر بعد أن تلقت العديد من الرسائل والمعايادات لتهنئتها بعيد ميلادها، والتي كانت لها أثر إيجابي على حالتها النفسية.

وكتبت أسماء مصطفى عبر حسابها الرسمي على موقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك»: "أنا بجد مهما قولت مش عارفة أشكركم إزاي لكل الناس الحلوة الجميلة اللي حواليه أنا فعليا كنت مليش نفس حتى أفتكر عيد ميلادي ولا كنت حتى قادرة أبتسم بسبب المعاناة اللي أنا فيها ربنا يكفيكم شرها"

وتابعت:" بس لما شفت الرسايل الجميلة والمعايدات والدعوات لاقتني فرحت أقوى وحسيت بأعمة الحب وجبر الخاطر حقيقى اسعدتوني وهونتوا عليه الوقت اللي بمر بيه شكرا لكل اللي افتكرني وبعتلي وأهتم وطبعا دعواتكم  ربنا يتقبلها اللي بتكون أكثر حاجة محتاجة ليها وأعذروني لتقصيري في الرد والله غصب عنى ربنا يكفيكم شر المرض اللعين وكل الأمراض ويشفى كل مريض ويفرحكم زى ما فرحتوني".

وسبق وأن جهت الإعلامية أسماء مصطفى نصيحة لمتابعيها من واقع تجربتها مع مرض السرطان،  داعية إياهم بضرورة التوجه لطبيب والخضوع لفحص عند الشعور بأي ألم جسدي دون اللجوء للمسكنات التي كانت سبب في ازدياد حالتها سوء.

وأعادت أسماء نشر بوست يتضمن قصة شاب توفى بسبب تحمله الألم وكتمانه عن أهله وعلقت عليه قائلة: "أنا بكتب الكلام ده علشان عارفة إن فى ناس كتير بحبهم واتمنى نصيحتى  توصل للكل.. بالمناسبة أنا كنت زى الشاب ده الله يرحمه مبشتكيش كتير كنت طول الوقت باجى على نفسى ابتلاءات فى حياتى خلتنى آخر حاجة أفكر فيها ادخل مستشفى أو اعمل أى فحص، كنت بتعامل مع المسكنات زى البنبون والمسليات اتعب اخد مسكن واكمل".

وتابعت: "مكنتش أحب احسس اللى حواليه بتعبى واخدها طول وعرض لحد ما اكتشفت إن السرطان بياكل فى معدتى، وحتى بعدها كنت بدور على علاج ميخليش أعراض تظهر عليه علشان اخبى على عيلتى واكمل شغلى وموجعش قلب حد لحد ما المرض غلبنى".

وأضافت أسماء مصطفى: «نصيحة لوجه الله لم تتعبوا قولوا روحوا اكشفوا واطمنوا على نفسكم، بلاش العادة السيئ اى دوا من الصيدلية ومسكنات ونكمل ارجوكم بلاش، صبرى على الألم وانى كنت باخد على حاجة على نفسى وأعصابى خلانى مروحتش اكشف غير لما لاقيت نفسى فعليا بقع ولو كان المسكن يومها جاب نتيجة أكيد مكنتش هروح المستشفى من رحمة ربنا إن الالم كان أكبر من احتمالى ودلوقتى بتمنى يوم واحد بس بدون ألم.. طولت عليكم أرجوكم خلوا بالكم من صحتكم".

تابع موقع تحيا مصر علي