عاجل
الجمعة 09 ديسمبر 2022 الموافق 15 جمادى الأولى 1444
رئيس التحرير
عمرو الديب

أمير المصري: بحب أجسد الإنسان الموجود في الشارع المصري.. وتجربتي في "THE CROWN" مسئولية

أمير المصري
أمير المصري

أكدت الفنان أمير المصري على أنه يفضل تجسيد الشخصيات التي تؤثر في الجمهور وتناقش قضايا هامة في ذات الوقت، وذلك خلال حواره اليوم ببرنامج “أسرار النجوم” مع المذيعة إنجي علي.

تحيا مصر يرصد تفاصيل تصريحات أمير المصري في برنامج “أسرار النجوم”

حيث قال أمير المصري: “فيه حاجات كتير لسه معملتهاش زي الأكشن مثلا، لسه مجربتش الأكشن في مصر لكن عملته كتير برا، وأحب ألعب الإنسان الموجود في الشارع المصري، لعبت دا شوية في الاختيار وكان نفسي أكمل في دا شوية”.

وأضاف: “وبالنسبالي الورق بيفرق معايا أكتر من النوع، أنا عايز أعمل دور بيأثر أو فيه قضية مهمة، فمثلا اللي شجعني لفيلم ليمبو أنه بيتكلم عن اللاجئين”.

تفاصيل تجربة أمير المصري في مسلسل THE CROWN 

وفي الحلقة ذاتها، كشف الفنان أمير المصري عن تفاصيل تجربته في مسلسل THE CROWN، حيث قال: “في مسلسل THE CROWN بلعب دور محمد الفايد وهو صغير، ودي كانت مسئولية مش بس عشان الجمهور متابعينه وعارفينه.. المسئولية كانت أن أنا ممثلوش بطريقة مش عاجبه هو كمان”.

وتابع: “محمد الفايد أنا حبيته، وحبيته أكتر لما قريت عنه، وعرفت اد ايه هو حارب عشان يوصل للي هو فيه دلوقتي.. في الأول كنت مرشح لدور دودي الفايد بس بعد كدا جالي أعمل محمد الفايد وهو صغير.. بيبقى فيه قلق طبعا، عجابني في شخصية محمد الفايد أنه حساس جدا ولو بيحب حد ممكن يعلي صوته عليه”.

تفاصيل مسلسل "SAS Rogue Heroes"

ويذكر أن الفنان أمير المصري يواصل مشاركته في الأعمال الفنية العالمية، حيث تم طرح مسلسله البريطاني الجديد "SAS Rogue Heroes" عبر منصة BBC iPlayer، وهو مسلسل مكون من 6 حلقات وتدور أحداثه خلال الحرب العالمية الثانية.

مسلسل SAS Rogue Heroes مستوحى من أحداث حقيقية حدثت في مصر خلال الحرب العالمية الثانية، ويجسد أمير من خلاله شخصية جمال وهو طبيب مصري يعالج الجنود في فترة الحرب العالمية الثانية، وقد حصد المسلسل ردود أفعال إيجابية فور إطلاقه، وتصدر تريند منصة BBC iPlayer، كما حصل على تقييم 7.9 على موقع تقييم الأفلام والمسلسلات IMDb.

تابع موقع تحيا مصر علي