عاجل
الخميس 25 أبريل 2024 الموافق 16 شوال 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

آيتن عامر تكشف تفاصيل بداياتها الفنية في برنامج "سهرانين"

آيتن عامر
آيتن عامر

تحدثت الفنانة آيتن عامر عن تفاصيل بداياتها في مجال التمثيل، وحبها للمجال الفني منذ طفولتها، وذلك خلال لقائها اليوم ببرنامج "سهرانين" مع النجم أمير كرارة على شاشة تلفزيون قناة أون.

تحيا مصر يرصد تفاصيل تصريحات آيتن عامر عن بداياتها الفنية

حيث قالت آيتن عامر: "بداية دخولي عالم التمثيل كانت غريبة جدًّا، أنا كنت بتستخبى في شنة عربية وفاء عامر علشان أروح معاها التصوير خاصة وهي رايحة المسرح.. وكنت بحب أروح معاها المسرح لأنها كانت بتشتغل مع صلاح عبد الله وأحمد آدم وحسين الشربيني وكوكبة من الفنانين في فترة التسعينيات، ووقتها كان عمري 6 أو 7 سنين".

بدايات آيتن عامر في الفن

وتابعت آيتن عامر عن بدايات مشوارها الفني قائلة: "عملت الإعلانات وأنا صغيرة وكانت شيري عادل السبب لما ما قدرتش تيجي فخدوني مكانها وعملت ساعتها 4 إعلانات وبعدين وقتها ما فكرتش في تمثيل".

وأضافت: "دخلت التمثيل بالصدفة، لما كانت وفاء عامر بتصور في مسلسل ملح الأرض مع الفنان محمد صبحي، ووقتها كانوا بيدوروا علي بنت ملامحها تبان طفلة لسه صغيرة في إعدادي، ولما عديت قدام محمد صبحي قال لي دي تنفع جدًّا وقالوا لي وفاء عامر تذاكر لك الدور، وصورت 9 مشاهد منهم مشهدين متبكلمش فيهم، وأول يوم تصوير ليا كنت مبترجلة، بس الفنان محمد صبحي ساعدني أني انجح في اتقان التمثيل بالخطوات".

أخر أعمال أيتن عامر

أوكانت أخر أعمال أيتن عامر الغنائية طرحها لـ أغنية طلعت شاطرة من كلمات أحمد علاء، وألحان نورهان البغدادي، وتقول كلماتها: “عن واحدة مفيش حاجة تكسرها...  وقويــة وصعــب تغيرهــا، وغباءك خلاك تخســرهــــا ... عقلك صــورلك تنســاهــا، و أهو عـدي علــي الموضوع فتــــرة .. وبتسأل من فترة لفترة، و غريبـة ازاي طلعت شاطرة .. مابقتـــش بتفــــرق وياهـــــا ، مانسيتهاش ليه بس ياخايب ... دي فراقها بيوجـــــع مش سايب ، مانسيتهاش ليه بس ياخايب ... دي فراقها بيوجـــــع مش سايب بتوقــع نفسك في مصايب ... و تجينـــي عشــــان تخرج منهــا دي قديمة وروح إلعب غيرها...  دي قديمة وروح إلعب غيرها عشت تخاف منها عشان ناجحة... واستكترت عليها الفرحة فاقت دلوقتى بقت ناصحة".

تابع موقع تحيا مصر علي